[1] |
|
---|
[2] |
statek všel, ten každý také list přiznavací k tomuto lanthfrydu jmá udělati a položiti
|
---|
[3] |
u hajtmana pod propadením toho zbožie.
|
---|
[4] |
Item. Nižádným žhářóm, násilníkóm, falešníkóm, mordéřóm, pokladačóm, zlo-
|
---|
[5] |
dějóm nejmá žádných fedrunkuo, ani stavunkuo, ani glejtuo bez vuole krále JMti
|
---|
[6] |
a hajtmana dopuštěnie dávati. Pakli by kto jináč proměnil, k tomu jmá hledieno
|
---|
[7] |
býti jako ku pomocníku zlých lidí, a jako by on to sám osobně učinil; zvláště jestliže
|
---|
[8] |
by kteréhokoli takového tu kde zastali a on od něho práva učiniti dopustiti nechtěl.
|
---|
[9] |
A proti tomu králova Mt i my všickni máme se zachovati a jej kázati tak, jako
|
---|
[10] |
|
---|
[11] |
Item. Silnice všeckny aby svobodné byly všem, chudému i bohatému, domá-
|
---|
[12] |
címu i hosti; a mýtha spravedlivá aby brána byla, a nespravedlivých mýth nikoli
|
---|
[13] |
aby žádný nezamýšlel ani jich bral.
|
---|
[14] |
Item. Všickni obyvatelé země Moravské mají se zpravovati listy starodávnieho
|
---|
[15] |
obyčeje, buď na zprávu, neb zástavu, aneb na komorní platy nebo úroky. A jestliže
|
---|
[16] |
by kto neobyčejné listy neb úroky a lichvy zamýšleti chtěl mimo deset zlatých ze
|
---|
[17] |
sta zlatých, neb zamyslil, k takovému, ne k té samé summě listu toho a peněz, ale
|
---|
[18] |
i ké všemu statku jinému, což by ho kto měl, jmá hledieno býti jako k tomu, ježto
|
---|
[19] |
proti řádu neřád zamýšlí a nové věci v zemi uvoditi by chtěl.
|
---|
[20] |
Item. Jestliže by z dopuštěnie božieho králova Mt, kněz biskup, hajtman,
|
---|
[21] |
z pánuo neb z rytieřstva neb z měst, z duchovních nebo z světských, hrad, město
|
---|
[22] |
neb tvrz kterou ztratil buď zlezením, neb ztečením anebo kterýmžkoli jiným úkladem
|
---|
[23] |
beze lsti: králova Mt i my všickni jmáme ihned véecku svi pilnost pfritiniti, aby
|
---|
[24] |
ten zámek obehnán byl; a když by hajtman sám osobně k dobývání toho zámku na.
|
---|
[25] |
pole vytrhl, všickni páni i rytieřstvo svými hrdly ihned po jeho prvniem obeslánie
|
---|
[26] |
k nému bez meskánie táhnüti mají. Pakli by tak znamenité potreba nebyla a hajtman
|
---|
[27] |
doma zuostana, svého náměstka poslal, k tomu aby páni své dobré lidi jiezdné i pěší
|
---|
[28] |
poslali; a odtud aby neodtrhli, lečby s božie pomocí toho zámku, města neb tvrze
|
---|
[29] |
dobyli, a to puškami, prachy a jinými náklady vedle řáduo a starodávních obyčejuo.
|
---|
[30] |
A když by z daru božieho dobyt byl, tomu, čiež jest byl, jmá vrácen býti, leč by
|
---|
[31] |
ten pro který neřád zemský a zlú příčinu to ztratil, to při vuoli krále JMti, hajtmana
|
---|
[32] |
a pánuo býti jmá, co s tiem budou chtieti učiniti.
|
---|
[33] |
Item. Na tomto jsme se také z jednostajné vuole všickni ustanovili: Jestliže
|
---|
[34] |
by nás pak kto nynie neb po smrti krále pána našeho mimo spravedlivé řád a svo-
|
---|
[35] |
body naše k čemu nutiti a tisknúti chtěl a k své vili pripravovati, v tom abychom
|
---|
[36] |
podle sebe stáli a sebe neopoustéli, a jeden mimo druhého nikam se nevytrhali,
|
---|
[37] |
než z jednostajné vuole to jednali, což by dobrého a poctivého tohoto markrabstvie
|
---|
[38] |
podle svobod našich bylo, a to pod pokutami v lanthfrydu poloZenymi.
|
---|