EN | ES |

Facsimile Lines

795


< Page >

[1]
a jednotau panskau w Čechách, r. 1461. 145

[2]
hodách J. Milost za prwnieho ubrmana jest wydáwala. I zdá mi se, že z těch
[3]
kusuow bezpotřebně sobě ku pomoci béfete, w neposlůchání wašem kiiwé pana
[4]
mého i swého dotýkáte: neb sami ste rozuměli, i což dnes rozuměti mohu, že
[5]
Králowa Milost, pán nas i was, najmensieho uposlächalby, ktoby Jeho Milosti
[6]
k dobrému a k rozšíření koruny radil. Ale bojím se, by se w lÿèka uwäzati
[7]
dal, pro dobré od was w horšie by mu to obráceno bylo. Take pises, ze diel
[8]
bezprawim (jsi) k tomu přinucen, pro sbožie swé. Co twého jest zkazeno, okolo
[9]
Cerné hory, nic newiem: a newiem, co jiného máš k tomu, než pleš. Než bi-
[10]
skupstwie Olomúcké jest krále Českého pána mého: a ty jsa kaplan jeho, proč
[11]
jej kriwé winis, jeda a pije jeho, jako kaplan a man přísežný, proč se protiwiti
[12]
smieš? Ale w prawdě jest to, že což ste wy učinili, to na jiné cpáte, a wymluwu
[13]
najdete k swým schytralým šibalstwóm. I líbilo wám nepokoj mieti: ten mite,
[14]
neb stojíte. Neb w listu swém nikdiež mierně k pokoji nedotýčeš, než wždy
[15]
k wálce, a k dobytí zase statkuow wasich a zbawenie nas nasich jednati mienis.
[16]
Jakyz koláé napeéete, takyz sniete! Wiec pokladas powinnost swü welikü , kterüz
[17]
si pánu bohu napřed a papeži přísahami wysokými zawázán, že podlé wuole pa-
[18]
pezské mieti musis. Chwálim to, coz by podlé wuole božie mčl, neb buoh
[19]
dobrému chce; a newiem co chwáliti o papeži, neb jeho dobrých skutkuow ne-
[20]
widim, ani o nich slysim: пей wiec z jeho listuow slyším Istiwÿch hanèni, kleteh
[21]
a k wálce a k krwe proléwanie ponükánie, пей! čeho dobrého. I poslüchásli ho
[22]
w tom zlém, neumiem toho chwáliti. Neb on znamenie kriZe swatćho, kterym
[23]
sme my wyküpeni k pokoji wéénému, k morduom poziwati weli; à kohoz z Ce-
[24]
chuow a Morawéicuow zabijií, rozhriesenie dáwá a hiiechów prázdny činí, jako
[25]
dietě po krstu očištěné. I zdi mi'se podle boha, żeby to poslużenstwie zwrci mèl.
[26]
Neb wież, że żadny swatý za dobrého jest neumučen, než každý jest zlým nazwán.
[27]
Hodnějie bylo w tom neposlušnu býti, nežli w tom, žes se protiwil jeho nadánie,
[28]
když školy w nowoti stawëli pro chudé žáky k chwále boha; a wiec we zlém
[29]
chceš poslušen býti, nežli w dobrém. O hada starého srdce! O kiiwa a falešná
[30]
wýmluwo, že smieš se tiem lidem wymlúwati a to široce rozsiewati, co před bohem
[31]
i lidmi pewné nenie, jedno schytralost řečí, křiwé při k ozdobě. Zahyň to s tebů,
[32]
ta prawda na twü hlawu, neumiemt jie chwáliti, jakoz pises, neb twà pre prawá
[33]
nenie. Nez prawat jest, kterüzt sem psal a pisi: snadnát jest psáti i mluwiti, neb
[34]
se w skutku nalezti muoż. Też i o mistru Rokycanu rozumiem, 2e od was jest
[35]
zlým nazwán, ze na swém kázaní wysoce se welí bohu modliti a prositi za mier a
[36]
pokoj, a boha poslüchati wiec, nežli stwořenie jeho, jenž sobě moc božsků při-
[37]
pisuje. Daleko jeho neřád, kterýž ty píšeš býti, jest podobnější k swatým -
[38]
sledowanie , nežli wáš řád, kterýž wy wedete, swatokupčiec oc. A by též činil a
[39]
k témuž ponúkal, snadby od wás dobrým nazwán byl. Take zahyň to od pána


Text viewFacsimile