EN | ES |

Facsimile Lines

354


< Page >

[1]
108

[2]
po voněch městech hampýsuov, tancův, neřádův, her, zlých žen!
[3]
Mnedle, mnoho-li káží, volají, mnoho-li se na to upláčí? A dějí-liť
[4]
kdy co, ale slabě. Právě jako onen věžník starý, když blachne jednů:
[5]
hav!, a jednét mu vrže kus chleba, a neb taléž, hnedť nechá: takéž
[6]
oni, kdyžť mají dobré bydlo a palec jim podmaże, hnedt vše
[7]
oblehčí . . (180%).

[8]
Od takových kněží nemohon ovšem lidé očekávatíi,
[9]
že by je vedli k spasení: Toto kněžstvo leckams jinam lid vede,
[10]
ono onam, ono onam (299b); nynější mnozí kazatelé leckams jinam
[11]
ukazují, než k zákonu božímu, ledakdes jinde hledají spasení...
[12]
atd. (304%), a tak zavádějí lid od Boha.

[13]
A lid jim věří, neboť dovedou napínati obrazotvornost lidskou
[14]
různými výmyšlenými věcmi, všelikými básněmi, nejistými děvy atp.
[15]
Vedou lid К lecjakÿms bobonkuom nejistÿm a zákon Boží kdes
[16]
v kautě (75%); lecjakés jim básně pravili a praví a zákona Božího
[17]
nechají (144%; pod. 178», 335%, 3395). Máš do téch zákonníkuov
[18]
pokrytých, že šesterau věcílidi svodí: jedno lží, dvuhé uměním,
[19]
třetí divy, jakož to bylo za onoho Kapistrána, čtvrté náboženstvím
[20]
pokrytym, pośmirnym, pótó sliby, anit: ,A, a, jedno bud s námi a do-
[21]
pomuožemeť tohoto atohoto a budeš zveleben !* A šesté hrozbau, aniť:
[22]
A, a, musíte do pekla, však ste odřezanci a vypadlí z poslušenství,
[23]
nejste v církvi svaté, jste v klatbě!', Zet toho na&plechají! . .* (335b).

[24]
Tím vším mohou špatní kněží lid snadno sváděti,
[25]
protože tento oddává sevesvépověrčivostirádrůzným
[26]
zevnějším ceremoniím, zevnitřním svátostem, jimiž
[27]
se snadno uloviti. Byla otom již všeobecná zmínka v I. části;
[28]
zde to doplníme zvláštními doklady o tom, čím špatní kněží hlavně ze
[29]
ziskuchtivosti lid k sobě vábí a od pravé víry svádějí; jsou to:

[30]
1. odpustky *%: odpustci, k nimž lidé běží ne:lbajíce zákona
[31]
božího a přikázání jeho (102%, 117%, 120°, 144% 246", 274^ a t. d.).
[32]
A teď... nám kněží Iháti néco selzi a povédi lehkého, kde bychom
[33]
snadně odpuštění hříchuov mohli vzíti: abychom mše zakaupili
[34]
a vigiljí a pokropili se. Ale vziti svůj kříž, zapříti sebe, nepřátely
[35]
milovati, tomu hřbet obrátíme! (299). Kněží Ilháři lehce spasení
[36]
ukáží: Tuto máme toliko odpustkuov, tuto toliko. Tuto když políbíš
[37]
a tuto vložíš, budeš htíchuov prázden. A Ježíše nedbají, ano v něm

[38]

[39]
95 Odpustky byly v neblahé paměti od událostí r. 1412, kterými z nich
[40]
byly vzaly vlastní počátek domácí nepokoje pro náboženství. Strana pod obojí
[41]
neuznávala žádného prospěchu z nich a duchovní neschvalovali jich lidu. Tomek,
[42]
Déj. Pr. IX. 173.—174.


Text viewFacsimile