[1] |
Ührnem: Postilla Husova jest obrazem velikého ducha spiso-
|
---|
[2] |
vulelova. Hus jeví se v nf znameuitím vykladacem písma sv.
|
---|
[3] |
učencem vynikajícím, řečníkem výborným a dobrým sti-
|
---|
[4] |
listou. Pro svou časovost a pro svůj uárodní ráz má jeho postilla lóż
|
---|
[5] |
veliký význam národní a kulturně historický. Napsal ji proto, „aby
|
---|
[6] |
milovníci boží v neděli měli čím duše své pokrmiti, rozumu pozdvih-
|
---|
[7] |
uüti, a tak myslóc, Gtác i mluviee bohu sé líbiti, skrze zaslúženie
|
---|
[8] |
pána našeho Jezu Krista...“ (4271).
|
---|
[9] |
Husův nástupce v Betlémě a pokračovatel v sna-
|
---|
[10] |
hách Husových byl M. Jakoubek ze Stříbra. Když ve hnutí,
|
---|
[11] |
které povstalo po smrti Husově, utvořily se různé strany náboženské,
|
---|
[12] |
byl Jakoubek hlavou horlivých kališníkův. Háj horlivě při-
|
---|
[13] |
Jímání pod obojí způsobou, jež Hus byl již sehvaloval. „Kalich jako symbol
|
---|
[14] |
husitismu nebo utrakvismu jest jeho skutkem.“ (Vléek I. 128.) Ja-
|
---|
[15] |
koubek nebyl ducha vyÿbojného; byl muž rozvážný,
|
---|
[16] |
klidný, opatrný, který hleděl smířovati spory stran hu-
|
---|
[17] |
sitských. Chelčický nazývá jej mužem veliké tichosti, postavy po-
|
---|
[18] |
svátné. (Jir. I. 306.) Jeho úheologické názory uloženy jsou v jeho „Po-
|
---|
[19] |
stille*, latinské a české. О latinské podává zprávu Martin
|
---|
[20] |
Kolář v „Kroku“. („Krok“, listy vědecké, vyd. Dr. J. Dastich,
|
---|
[21] |
prof. Ed. Novotný, Fr. J. Zoubek, roč. 1864, článek Martina Koláře:
|
---|
[22] |
Hlídka rukopisů Táborských, str. 222 a sl.) Titul její zní: „Sermones
|
---|
[23] |
vrepraesentati a Jacobello per circulum anni,“ nahoïe čteme: „Iste
|
---|
[24] |
libellus continet sermones repraesentatos a magistro Jacobello de
|
---|
[25] |
Miza per circulum anni“ Pocind se kdzśnim:, In die Katherinae“
|
---|
[26] |
a končí nedělí 22. po sv. Duchu. Podle narážek v rukopise obsa-
|
---|
[27] |
žených Kolář soudí, že složena byla mezi říjnem r. 1414
|
---|
[28] |
a červencem г. 1415 v Praze. Obsahuje řeči na neděle
|
---|
[29] |
a svátky na základě perikop od katolické církve usta-
|
---|
[30] |
novených. Všude jeví se v ní zárodky učení táborského. Jest v ní
|
---|
[31] |
mnoho narážek na věci současné a mnoho výtek kněžím výše
|
---|
[32] |
postaveným, jež spisovatel nazývá „praelati Caesarienses“. Obsahuje též
|
---|
[33] |
|
---|
[34] |
Postilla česká vznikla snad z kázání, jež měl Jakoubek v Praze
|
---|
[35] |
v kapli betlémské na sklonku svého života (+ 1429), vyšla v Praze pri
|
---|
[36] |
Melantrichové tisku postilly Husovy r. 1564 (un., tisk 54A 46, N. 2).
|
---|
[37] |
V. Dosnovsxf, Gesch. d. bóhm. Spr. u. ślt. Lit. Prag 1818, str. 228:
|
---|
[38] |
„Des Jakobell's von Mies Postille oder Auslegungen der Sonntags
|
---|
[39] |
Episteln. Ist als ein besonderer Theil, CCIIII Blatt stark, der zweiten
|
---|