[1] |
|
---|
[2] |
katolíky, ,kacíře'; má jenslova nenávisti a odsouzení.
|
---|
[3] |
„Ovoce toliko shnilé a červivé opadá ze stromu, a jako nemoci
|
---|
[4] |
z škodlivých a zlých vlhkostí se rodí, tak kacířstva z bezbožného
|
---|
[5] |
života.“ (175). Jest třeba „zdaleka se varovati a vystříhati väeliké
|
---|
[6] |
sektářské společnosti a známosti, jakož i pokautných mudrákův a do-
|
---|
[7] |
mácích čtenářův, kteří s svým bludným vykládáním písma bývají zá-
|
---|
[8] |
huba obecného, vzláště sprostéhc a neumélého lidu.* (202). „Kdo
|
---|
[9] |
krev od téla oslaveného Kristového odloutenau byti vérf, Antikristem
|
---|
[10] |
jest.“ (492). ,U kaecírü jisté jednotu a jednosvornost
|
---|
[11] |
v učení nenalezneme. V jedné bibli kladau: Víra s skutkama (!)
|
---|
[12] |
jest mrtvá, v jiné: Víra bez skutků jest inrtvá atd.... Mezi Lu-
|
---|
[13] |
triány za sto let víc než dvě stě rozdílných a sobě odporných sekt
|
---|
[14] |
se vylíhlo. O velebné svátosti třidceti a dvě sekty sobě vespolek pro-
|
---|
[15] |
tivné mezi nimi se počítají. Někteří tři, jiní pět, jiní 7, jiní 2 toliko
|
---|
[16] |
svátosti, jiní jen jednu věří . . .“ (469-470). „Každý kacíř své ne-
|
---|
[17] |
šlechetnosti pláštíčkem ctnosti a spravedlnosti přikrývá, své bludy
|
---|
[18] |
a podvody pod fochem čistého slova božího prodává.“ (494). „Zdaliž
|
---|
[19] |
prasivé, zlé, shnilé a škodlivé ovoce kacířův uení toto bezbožné učení,
|
---|
[20] |
že přikázání božská zachovávati věc ınoZnd neuf?“ (495). (Dále o ka-
|
---|
[21] |
|
---|
[22] |
Koniáš nezapřel v této postille vydavatele „Klíče
|
---|
[23] |
kacffské bludy otvírajícfho," üáhlavního neprítele knih
|
---|
[24] |
„bludných“. Rozhodné tvrdí: „Kdo nám knihy nekatolické,
|
---|
[25] |
pohoršlivé, čte, chválí, neb k skování, k zapírání, k užívání jich nás
|
---|
[26] |
vede: ten buď on kdokoli, lotr, škůdce a nepřítel náš jest.“ (817).
|
---|
[27] |
Knihu kacířskou „čím dýleji (!)... chováme, tím větší trápení na
|
---|
[28] |
druhém světě snášejí ti, kteří nám ji Lkříšně dohodili ...“ (1032).
|
---|
[29] |
„Kdo s bludnými knihami do temnosti, do skrejší vchází, ... kdo
|
---|
[30] |
je skrývá před náměstkami Kristovými . .., ten nemá žádnau společ-
|
---|
[31] |
nost s Bohem ani s Kristem ani s předrahau krví jeho. Tomu žádné
|
---|
[32] |
bratrstvo, žádná generalní absolucí neb rozhřešení, žádná paut, žádné
|
---|
[33] |
odpustky, žádná spověd, žádné svátosti požívání ani drahá krev a umu-
|
---|
[34] |
čení boží k spasení nepomůže; ... pakli knihy své celo-
|
---|
[35] |
upřímněvyjeviti hotovisme: máme obecenství s Bohem Otcem
|
---|
[36] |
Synem i s Duchem svatým a krev Pána Ježíše Krista se svátostmi
|
---|
[37] |
a s jinými cívkevními poklady nám k spasení věčnému slaužiti bude.“
|
---|
[38] |
(1043). Vůbec prý Krista nenásleduje, kdo s knihami svými do tem-
|
---|
[39] |
nosti se skrývá a náležité duchovní vrchnosti ukázati jich nechce.
|
---|
[40] |
(395 —396). Mnohý kacíř vyznává na oko víru římsko-katolickou, ale
|
---|
[41] |
blndné knihy přece ukrývá. (101).
|
---|