EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
16 i O spravedlnosti a právu.

[2]
| A. XXXII.

[3]
I. Nicméně přísežní a konšelé jednékaždé obce znáti mají,
[4]
že i ta povinnost na náleží: aby ke všem řemeslníkům i:
[5]
k obchodníkům často přihlídali, mezi nimi neřády vzniklé pře-
[6]
trhovali, k nápravě to, cožby za potřebu města a které obce:
[7]
uznali, skutečně přivozovali, jim: řemeslem aneb obchodem svým
[8]
lidí mimo sluinost a spravedlivost obtéZovati nedopaustéli: ale
[9]
jak by se v tom chovati méli, vedle poteby a proménitedlnosti
[10]
časův, řády jim a vyměření jistá ustanovili, nad těmi ruku
[11]
drželi, jich méniti ani přestupovati nedopauštěli; k přestup-
[12]
níkům pak a k potupníkům všechněm spravedlivymi pokutami
[13]
skutečně, ku příkladu jiným, přikračovali, tak aby káraním jich
[14]
jiní se vystříhali, a toho se dopauštěti nesměli.

[15]
Konšelé k řemeslníkům a obchodníkům často přihlídati mají, aby ob-
[16]
chodem svým lidi mimo slušnost a spravedlnost ueobtéZovali. -

[17]
II. A též jim náleží i o to péči míti, aby ti, kteříž tunných
[18]
a slaných zboží odjinud sem do království tohoto: podávají, ja-
[19]
kožto herynkův, štik tunných, vyziny a jiných těm podobných
[20]
zboží, to tak opatrovali, aby dobrá, hodná a nezfalšovaná a
[21]
neshnilá taková zboží bývala. Neb bude-li faleš, sh jlost a jiný
[22]
nedostatek, k oklamání a trávení lidskému, pfi ch věcech
[23]
uznán a shledán, od těch, kteříž k takovým věcem ; řihlídají, a
[24]
v právích obecních Agoranomž slovau: taková zboží j n předkem
[25]
spálena, aneb do vod vmetána, a ti kupci aneb handl | ři 1 pokutau
[26]
penéZitau ztrestáni budau.

[27]
A ti, kteří tunné a slané zboží nám prodávají, aby hodné 'a ne shnilé
[28]
neb sfaláované prodávali, lidí neoklamávali a netrávili. .

[29]
A. XXXIII.

[30]
Dále povinnost konšelův i ta jest: aby netoliko město
[31]
opatrovali, a nedostatkův při mase, chlebu a pivu na chudinu
[32]
(pokudž nejvýše mohau) nedopauštěli; ale také město před lidmi
[33]
zlými a pokoj obecní rušícími distili, talk aby dobří průchod
[34]
svůj míti, a zlí k ztrestóni prichazeti molili; povalece a zaháleče
[35]
vyzdvihovali, je vězením trestali, aby životův zahálčivých ne-
[36]
vedli, a lidem pracovitým, a chudým řemeslníkům překážky
[37]
nečinili, a chleba jim neodjimali. Bezbožné také chodce a
[38]
Zebráky, kteříž smyšlenými bolestmi lidi šálí, a mohauce délati, i


Text viewFacsimile