EN | ES |

Facsimile Lines

299


< Page >

[1]
312 O pokutách a trestánich.

[2]
(jakž jsau nářkové a hanění) lidé na hrdlích trestáni býti ne-
[3]
mají: však nicméně takový utrhač poddán bude pokutě, aby mu
[4]
předkem kus jazyku uřezán a potom on nicméně ven z města na
[5]
věčnost vypovědín byl; proto, že věc jest ohavná, takovými ne-
[6]
pravostmi se pochlaubati, a lidi zachovalé v ošklivost dávati a tau
[7]
příčinau dobrý pokoj mezi lidmi rusiti.

[8]
Kdožby koli pannau aneb ženau poctivau se pochlaubal, Zeby s
[9]
nenáležitě přebývati, neb s jinými ji svozovati měl, a toho by neprovedl:
[10]
předkem kus jazyku bude mu uřezán a potom z města na věčnost vypovédín.

[11]
, M. XLII.

[12]
Lide neuźitećni, jakoźto stupkovć, ćtverści, bubenici, piśtci,
[13]
židé, rasové, biřici, kajklíři, žebráci, chodci a jiní těm podobní
[14]
lehkomyslní lidé dcer lidí dobře zachovalých, ani sirotkův, ani
[15]
schovanic sami sobě, ani jiným k manželství zamlauvati, ani
[16]
žádným vymyšleným spůsobem zavazovati, pod skutečným od
[17]
práva trestáním, nemají. Neb ačkoli manželstva mají býti svo-
[18]
bodná a beze všeho přinucení; na vůli zajisté jest každé panny,
[19]
vdovy aneb sirotka, vdáti se aneb nechati; a jak k víře a ke
[20]
křtu, tak také ani k manželstvu žádný nucen býti nemá: však
[21]
městu i jednékaždé obci dobře nařízené na tom záleží, aby táž
[22]
města i obce lidmi šlechetnými a dobře zachovalými naplňována
[23]
byla. A protož v městech a při obcech dobře nařízených takoví
[24]
nemají ovšem trpíni, ani s jinými dobře zachovalými lidmi srovnání
[25]
býti. Než v městech prací a služebností svau lidem vůbec
[26]
z peněz posluhujíce, chtějí-li se takoví ženiti aneb vdávati,
[27]
hledí rovné sobě osoby pojímati a s nimi se příz nití,

[28]
Lidé neužiteční a lehkomyslní, bubeníci, kejklíři, ebodci ete. dcer lidí
[29]
dobře zachovalých sami sobě ani jiným k manželství zamlauvati a zavazo-
[30]
vati, pod skutečným od práva trestáním, nemají. Nebo města a obce mají
[31]
lidmi šlechetnými a dobře zachovalými naplňována býti.

[32]
М. ХТ.

[33]
Přihodilo-li by se kdy, žeby panna aneb vdova, kterážby
[34]
prvé poctivě se chovala, od koho obtěžkána byla; a potom ho
[35]
z takového obtěžkání před právem k jeho svědomí obvinila, a
[36]
některé slušné příčiny a potahy takového skutku ueporádného
[37]
na něho by ukázala, tak žeby skrze ty a takové příčiny, do-
[38]
mnění a potahy saudcům a právu u veliké podezření toho skutku
[39]
obviněný upadl: tehdy, bude-Ji chtíti takového podezření prázden


Text viewFacsimile