[1] |
614 D. XXII. Řády selské a instrukce hospodářské :
|
---|
[2] |
1102.
|
---|
[3] |
1880, 25. března: Nařízení o stavbě nových silnic na Pardubicku.
|
---|
[4] |
Kraj Chrudimský. Prohlášení. i Panstvi Pardubické.
|
---|
[5] |
V celém Českém království, zvlášť ale v našem milém kraji, vůkol našeho panství sobě
|
---|
[6] |
občanstvo v tomto pokojném čase od propastných hlavních cest pomáhá. I také na naše panství
|
---|
[7] |
zemská vláda vzhlédla a nařídila, že od roku tohoto počnouc, vrchnost všecken peněžitý náklad,
|
---|
[8] |
obecenstvo však všecku práci k upevnění jeho šesti hlavních cest dle technických pravidel tak
|
---|
[9] |
daleko podniknouti má, jak dalece práce polní připouštějí. Není to něco nového a neslusuého;
|
---|
[10] |
neb to nejen zákonové zemští káží, nýbrž nás zvláště hlavní kontrakt zdejšího cís. panství
|
---|
[11] |
v l7tóm článku těmito slovy víže, že poddaní na každé poručení vrchnostenské cesty v okr-
|
---|
[12] |
šleku panství stavěti a zachovávati povinni jsou.
|
---|
[13] |
Podle těchto nevyvrátitelných závazků slavný královský ouřad krajský šest hlavních
|
---|
[14] |
cest zdejšího panství k bytelnému stavení ustanoviti, méfiti, mapovati, potrebuost vrchuo-
|
---|
[15] |
stenských hotových vejloh a poddacích prací sečísti dal, a nařídil, že se ono, aby nikoho ne-
|
---|
[16] |
tlačilo, na 12 let rozdéliti, vúli však jak vrchnosti tak obci pozüstaviti má, hodlaji-li ono v tow
|
---|
[17] |
určitém čase, neboli dříve vykonati.
|
---|
[18] |
Pročež se občanstvu panství Pardubického následující pokračování k neomylnému za-
|
---|
[19] |
|
---|
[20] |
a) Tóch šest cest, jenž se do práce vezmou, jest:
|
---|
[21] |
. od Pardubic přes Sezemice do Holic,
|
---|
[22] |
. od Dašic přes Ředice do Chvojna,
|
---|
[23] |
. od Pardubic přes Čivice do Přelouče,
|
---|
[24] |
. od Pardubic přes Bohdáneč k Chlumci,
|
---|
[25] |
U od Přelouče přes Bohdáneč k Hradci,
|
---|
[26] |
. od Labské Tejnice přes Lhotu k Chlumci.
|
---|
[27] |
b) Bude se sice dle technických pravidel, s zavržením dosavadních marných, pro
|
---|
[28] |
vrchnost i obce outratných a hned zas ztracených oprávek pevně, nicméně ne v šíři dosavadních
|
---|
[29] |
císařských silnic, nýbrž v této prostrannosti stavěti, totiž :
|
---|
[30] |
|
---|
[31] |
|
---|
[32] |
Jízda štětovaná . . . . . . . . . . . 3 sáhy — střevíce
|
---|
[33] |
obojstrannf krancle . . . . l1sáh — n
|
---|
[34] |
obojstranni piikopy . . . . 1 , 4 ^
|
---|
[35] |
celá šířka . . . . .. . . . 9 sáhü 4 střevíce,
|
---|
[36] |
která při cís. silnicích 7 celých sáhů obnáší.
|
---|
[37] |
c) Na každý běžný sáh cesty must vrchnost do štětu a na rum (čili šutr) 108 pevných
|
---|
[38] |
kostkových střevíců kamení, nechť je má neb koupiti musi, tak vydati, aby poddaný halíře
|
---|
[39] |
|
---|
[40] |
d) Vápno, štuky a všecku řemeslnickou práci musí vrchnost nápodobně beze vší po-
|
---|
[41] |
moci obce dáti, která dle zákonu toliko práci podrobena jest.
|
---|
[42] |
e) Uprostřed příštího měsíce dubna, což vzláště v známost uvedeno bude, vyjde na
|
---|
[43] |
každou z těch zdejších šesti cest jeden král. krajský technický a jeden vrchnostenský komisar,
|
---|
[44] |
jejichžto starost bude, nejen dle zatím zhotoveného hlavního rozvrhu letošní práce mezi obce
|
---|
[45] |
rozdéliti, ale i také prostředky cest ustanoviti, krancle a příkopy vykolíkovati, pak podvážky
|
---|
[46] |
a ubirky poznamenati.
|
---|