[1] |
544 B. XVI. Tři vášnivé projevy z války za krále Jiřího
|
---|
[2] |
Konstantským a Basilejským odsouzen, a skrze otce svaté Martina, Eugenia, Mikuláše,
|
---|
[3] |
Kalixta a Pia a nynějšího otce svatého Pavla za odsouzený blud přijat a stvrzen,
|
---|
[4] |
aby on snad neobránil se kompaktaty odvolanými a skrze ně roztržení a bludy
|
---|
[5] |
v království Českém nerozmnožil: nad obecnou přísahu, kterouž knížata při svém
|
---|
[6] |
mazání a korunování na království činí, přisáhl jest vysoce a znamenitě v ruce dvou
|
---|
[7] |
biskupů uherských před dvěma pány českými, dvěma uherskými a dvěma doktory
|
---|
[8] |
a písaři na svatém čtení tři znamenité kusy: první poslušnost a poctivost křesťanskou
|
---|
[9] |
otci svatému; druhé že se srovná s jinými králi a knížaty křesťanskými ve všech
|
---|
[10] |
řádích a obyčejích i užívání svátostí podle řádu, obyčeje a běhu svatého kostela
|
---|
[11] |
římského obecného; třetí že lid sobě poddaný, což jest na něm, přivede ku poslu-
|
---|
[12] |
šenství, řádu a obyčeji svatého kostela římského. A to jest přisáhl vysokou řečí
|
---|
[13] |
a širokou a svou pečetí zapečetil, jakž to v těch listech šíře se shledává.
|
---|
[14] |
Pak když již na tu přísahu jest korunován a mazán a panoval, shledáno jest
|
---|
[15] |
od otce svatého Pia, že se nemá podle té přísahy, jak by se měl míti, a napomínán
|
---|
[16] |
jest často od téhož otce svatého Pia, aby se měl k tomu jako jiní králové křesťanští;
|
---|
[17] |
ale on jest vždy svými obyčeji z toho se vymlouval a vycházel. I byl jest k němu
|
---|
[18] |
poslán od téhož svatého ctihodný doktor Fantin, dvoru papežského auditor, jenž jest
|
---|
[19] |
jeho napomenul z té přísahy a rozkázal jemu mocí otce svatého, aby své přísaze
|
---|
[20] |
dosti činil a aby on, manželka jeho, synové a vešken dvůr jeho přijímal tělo a krev
|
---|
[21] |
Boží pod jednou způsobou. Tu hned týž Jiřík přede vším sněmem zjevně odepřel
|
---|
[22] |
jest tomu rozkázání, a upadl v křivou přísahu řka, že v tom otce svatého není
|
---|
[23] |
povinovat poslouchati, poněvadž jest člověk, ale více jest zavázán pána Boha po-
|
---|
[24] |
slouchati, a že on tak jest přijímal pod obojí způsobou a přijímati míní, a jinak
|
---|
[25] |
neučiní, dokudž bude živ. A potom hned nalezl sobě příčiny, i jal jest doktora Fantina,
|
---|
[26] |
a vsadil do vazby těžké a trápil hladem.
|
---|
[27] |
Potom když otec svatý uslyšel jest tuto jeho odpověď, i měl se jest proti
|
---|
[28] |
němu podle práva. Tak k žádosti prokuratora víry křesťanské vydal jest na něho půhon
|
---|
[29] |
zjevný i u svého dvoru papežského i po jiných biskupstvích, aby stál ku právu svému
|
---|
[30] |
a odpovídal na ty věci, kterýmiž jest před Jeho Svatostí nařčen. K tomu právu jest
|
---|
[31] |
Jiřík nestál, a tak svého práva jest pohoršil; a netoliko nestál, ale překážel, aby
|
---|
[32] |
k němu ani k jeho poddaným nižádní listové nemohli dojíti. A když čas půhonu určený
|
---|
[33] |
jest přestal a vyšel, druhý den měsíce srpna opět byl jest pohnán, aby slyšel nález
|
---|
[34] |
a sentencí proti sobě spravedlivě k určenému času.
|
---|
[35] |
A když tyto věci tak jsou se dály, mezi tím nepřestal jest Jiřík svobody
|
---|
[36] |
duchovní rušiti, zboží království i duchovenství vysoce zapisovati a zavoditi u velikých
|
---|
[37] |
a přesažených sumách, svobody zemské, panské, rytířské a městské rušiti, berně,
|
---|
[38] |
obtěžování rozličné zamyšlovati a mnohé věci činiti proti svým přísahám a proti'
|
---|
[39] |
panským svobodám, kteréžto široce jsou vypsány na ceduli od pánův sepsané. Páni
|
---|