[1] |
|
---|
[2] |
že jsou všichni účastní: Pána Krista a pokudž v té účastnosti
|
---|
[3] |
trvají a zůstávají, dotud jedenkaždý úd užitečný jest, k tomu
|
---|
[4] |
skutku a dílu, kteréž mu jest svěřeno: jako i podle těla mlu-
|
---|
[5] |
více, živý oud piidrže se hlavy živé a těla živého, pokudž
|
---|
[6] |
s jinými oudy požívá přirozené horkosti a kořenné vlhkosti
|
---|
[7] |
od srdce pocházejicí, kteráž drží podstatu živnosti ve všem
|
---|
[8] |
těle, potud ten oud užitečný jest ku povinnosti své, sobě od
|
---|
[9] |
přirozenosti půjčené, jako oko k vidění, ucho k slyšení, noha
|
---|
[10] |
k chození a tak v jiných oudech.
|
---|
[11] |
Tak nápodobně tuto mnozí oudové činí tělo jedno ducho-
|
---|
[12] |
vni, jakož píše svatý Pavel (Román 12). Ze mnozí jedno tělo
|
---|
[13] |
jsme v Kristu a jeden druhého oudové majíce obdarování roz-
|
---|
[14] |
ličná. ProtoZ potud jest každý užitečný, a můž délati dilo
|
---|
[15] |
sobě poručené, pokudž se drží hlavy Pána Krista a účasten
|
---|
[16] |
jest podstaty jeho, jenž jest pomazání od něho, jakož svrchu
|
---|
[17] |
dotčeno o tom. Protož ten zle věří obcování svatých, kdož
|
---|
[18] |
jest v hříchu smrtelném, poněvadž není v spolku s jinými
|
---|
[19] |
svatými skrze účastnost Ducha svatého; ale jest odloučen od
|
---|
[20] |
nich i od Pána Boha, poněvadž se oddal v službu hřícha.
|
---|
[21] |
Spíše ten každý, buď kněz nebo obecný člověk, spolek má a
|
---|
[22] |
účastnost se všemi hříšníky a tak po hříchu i s ďábly; neb
|
---|
[23] |
ďábel od počátku hřeší. Kterakby tedy potřebí bylo, aby se
|
---|
[24] |
člověk rychle dobyl z hříchu a z účastnosti zlého vyšel skrze
|
---|
[25] |
přestání od zlého, a aby všel v oučastnost a v společnost sva-
|
---|
[26] |
|
---|
[27] |
Protož dávno přijímání svátosti těla a krve Pána Krista
|
---|
[28] |
latině tím slovem slove communio, jako i toto obcování, a po-
|
---|
[29] |
dnes tomu tak říkají všichni latiníci na znamení toho, že sami
|
---|
[30] |
ti přistoupiti mají k té svátosti, kteříž skrze víru a poslušen-
|
---|
[31] |
ství zůstávají v Kristu a v církvi, jakož o tom dí: Krev Kri-
|
---|
[32] |
sta Ježíše očišťuje nás od každého hříchu. A opět: Věrou
|
---|
[33] |
očišťuje srdce jich. A svaty Petr: Cistice duše vaše v poslu-
|
---|
[34] |
|
---|
[35] |
Z listu královského o temz.
|
---|
[36] |
Věříme obcování svatých, t. že údové církve svaté, majíc
|
---|
[37] |
obecné věci církve svaté podstatné i služebné, všechněm z mi-
|
---|
[38] |
losti Boží darmo způsobené i požívají jich obecně a sami se
|
---|
[39] |
vydávají podle obdarování Božího k užitku obecnému. A
|
---|
[40] |
z toho známo, že sami volení obcuji vite Zivé a skrze ni mi-
|
---|
[41] |
losti a spravedlnosti v zásluze Krista k věčnému životu. A
|
---|
[42] |
maji-li sluZebnosti, v pravdé obeují jim hodně k spasení; pakli
|
---|
[43] |
jsou v zavedení, nebudou jim k zatracení. Než zlí mrtvé víry,
|
---|