[1] |
|
---|
[2] |
coZby povrchniho bylo, nechaje pfi pokoji oumyslü i svédomi
|
---|
[3] |
každého; ano i proti některé osobě, měl-liby kdo jakou těž-
|
---|
[4] |
kost, i uražen k ní bylby, v tom aby se otevřel.
|
---|
[5] |
Tu sme se k sobě milostně a vlastenskou ducha Kristova
|
---|
[6] |
upřímnosti ozvali, v dovérnosti plné ohlásili i utvrdili: nedo-
|
---|
[7] |
statků některých laskavé ukázání sobě vespolek učinili, k ná-
|
---|
[8] |
pravě našich nešvar se ohlásili a zatkli, proto, aby od nás
|
---|
[9] |
dílu Božímu nebylo překáženo, ale raději napomáháno, a což
|
---|
[10] |
děláme, abychom ve vší dověrnosti, jednosvornosti, lásce, a
|
---|
[11] |
s dobrým svědomím dělali, a těmi ctnostmi z místa tohoto i
|
---|
[12] |
jiným v Jednotě na priklad svitili.
|
---|
[13] |
A že se toho po místech dosti zhusta doslejchá, kterak
|
---|
[14] |
někteří z kněží a z jahnů rozličné pomluvy areptání činí, do-
|
---|
[15] |
týkajíc jiní i této kapitoly a jejích soudů, až zvláštně i ně-
|
---|
[16] |
kterých osob (jakoby snad nenáležité přednosti užívati a
|
---|
[17] |
vše na sobě zdržovati a zavirati chtéli, ano pro svou mladost
|
---|
[18] |
i poslušenství a vážnosti méně hodní byli), jakož jsou se v tom
|
---|
[19] |
patrně někteří slyšeti dali: i rozjímáno, jak bychom se při
|
---|
[20] |
tom míti a to k nápravě vésti měli? A takto zůstáno:
|
---|
[21] |
Nejprv. CoZ tak zvláštního není a osob našich toliko se
|
---|
[22] |
povrchně dotýče, abychom mlčením a trpělivostí to pomíjeli,
|
---|
[23] |
vědouc, že i od nás ne vše jim můž tak vhod učiněno býti,
|
---|
[24] |
jako i od nich nám, a ne jednou můžem jim k tomu svým
|
---|
[25] |
neuměním i příčinu dáti. Ovšem když my, což na nás jest,
|
---|
[26] |
hledíme a pracujeme upřímě, vše vedle vůle Boží a poručení
|
---|
[27] |
zpravovati, poroučejíc se v tom Pánu, (k jehož soudu stojíme)
|
---|
[28] |
i již lidských a domácích soudů nevelmi dbáti máme, ale po-
|
---|
[29] |
mluvy ty trpělivě nésti, majic toho všeho příklady i na otcich
|
---|
[30] |
našich předešlých a t. d., an snad v něčem spravedlivě se za
|
---|
[31] |
nas jako i my za né obávati mohouce, tím se krmí a podilejt.
|
---|
[32] |
Druhé. Dostal-liby se kdo stakovymi ostouzenimi a Zalo-
|
---|
[33] |
bami k komu z nás starších, takového zpravovati, z domnění
|
---|
[34] |
vyvoditi, i pokojiti, i pohrüZkami a opovédénim se jemu, že
|
---|
[35] |
to kamZ náleZi vznese, napravovati máme; a pakliby se po-
|
---|
[36] |
dobná žaloba našla, na sebeto vezma mléeni mu uloZiti, a Ze
|
---|
[37] |
to opatřeno dostatečně bude, tím ho spokojiti.
|
---|
[38] |
Třetí. Byl-liby pak kdo tak v tom domnění a pomlouvání
|
---|
[39] |
soudcem křivým, bez důvodu nenapravitedlně a urputně po
|
---|
[40] |
nejednom napomenutí trvající; takový má na kněží a jahny
|
---|
[41] |
odkládán, a jim k soudu podáván býti. A co mu koli soud
|
---|
[42] |
přinese, to trpěti povinen bude, a tak tomu zlému přítrž či-
|
---|
[43] |
|
---|
[44] |
Item. Opět pro náramné potřeby Jednoty, i ven do jiných
|
---|
[45] |
zemí nastalé a nastávající, promluveno a zůstáno o učení mlá-
|
---|
[46] |
denců, kteříž by chopni byli, aby německy a latině se učili.
|
---|
[47] |
12*
|
---|