[1] |
|
---|
[2] |
Druhé rozjímáno bylo o nový a starý pořádek, a bylo
|
---|
[3] |
praveno, že sobě někteří kazatelé stejští až i přítomní v radě,
|
---|
[4] |
že nevědí co kázati na ten nový, alidé že sobě stejští, že zvyk-
|
---|
[5] |
lých čtení nemohou slýchati, kteráž někteří z paměti umějí.
|
---|
[6] |
Tu bylo rozjímáno, že jest ne podle úsudku společného
|
---|
[7] |
vyšel ale skrze jednu osobu. Neb bylo zůstáno na tom, aby
|
---|
[8] |
toliko některé osoby toho koštovaly, jak se to bude dařiti a
|
---|
[9] |
lid to pfijimati. A tyto osoby to na se z poručení vzaly:
|
---|
[10] |
B. Johannes, B. Martin Michalec, B. Mach Sionsky, a komużby
|
---|
[11] |
oni dopustili; uznajie pfi nich to, Ze v to dobře býti mohou,
|
---|
[12] |
jináč nic. A potom B. Martin Michalec rozprostřel to kněžím
|
---|
[13] |
vůbec na jejich veliké žádosti, čehož se chytili jahnové i
|
---|
[14] |
|
---|
[15] |
l zůstáno na tom nyní, aby žádný tím sobě těžkosti ne-
|
---|
[16] |
dělal, aby musel tento neb onenno pořádek držeti, ale tak dě-
|
---|
[17] |
lati, jakzby vzdólavalo v lidu a sloužiloby jim k spasení. Neb
|
---|
[18] |
jest to předešlých časů i v Jednotě bylo, že jsou žádných po-
|
---|
[19] |
řádků nešetřili; ale co se komu líbilo aneb jak kdo zákon
|
---|
[20] |
otevřel anebo na písničku, kterou tu zpívali, na to promlou-
|
---|
[21] |
vali. Ano i to za první církve bývalo, že první kazatelé ne-
|
---|
[22] |
hledali ani mívali pořádku, než jak se со а komu líbilo. Někdo
|
---|
[23] |
někdy na některé knihy Mojžíšovy, aneb některého proroka,
|
---|
[24] |
neb některého evangelisty, neb některou epištolu kázávali. A
|
---|
[25] |
na tom tak nyní zavříno do dalšího božího opatření.
|
---|
[26] |
Třetí, 1 toho podano bylo, máli jaké řízení služebníků
|
---|
[27] |
býti čili nic. 1 zůstáno na tom, aby tak zanecháno bylo nyní
|
---|
[28] |
z příčiny mnohých a rozličných pokušení toho času nastalých
|
---|
[29] |
do dalšího Božího opatření.
|
---|
[30] |
Ctvrte. I toho podáno, kterak se při nynějších postech
|
---|
[31] |
míti máme, že sobě mnozi s nimi stejstí a nejvíce při pití,
|
---|
[32] |
zvlášť na poli i v jiné délné dny. 1 obnovili jsme se v těch
|
---|
[33] |
postech, a natom zůstáno, abychom je drželi a v nich s mod-
|
---|
[34] |
litbami svatými se chovali, každý služebník podle svědomí
|
---|
[35] |
svého. A jiné při tom říditi a zpravovati, jakž věk čí a mož-
|
---|
[36] |
nost káže, a zvláště pak lidu obecného, pracovitého v dělné
|
---|
[37] |
časy nad jich možnost neobtěžovati.
|
---|
[38] |
(Páté, i toho podáno: Máli ten list panu hejtmanovi do-
|
---|
[39] |
dán býti na žádost B. Johannesa ?
|
---|
[40] |
Po mnohém rozjímání na tom zůstáno: poněvadž Bratří
|
---|
[41] |
Čeští to na sebe vzali, aby oni jemu jeho z Cech dodali. *)
|
---|
[42] |
Sesté, i toho podáno bylo; mělliby kdo z nás starších za
|
---|
[43] |
Bratřími vypověděnými jeti neb vypraven býti? I rozjimäno
|
---|
[44] |
|
---|
[45] |
*) V originalu přetrženo,
|
---|