[1] |
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
z víry Zive nehledaji spravedlivi i živí bÿti. A to, což Ducha
|
---|
[4] |
svatého vlastního díla jest, to připisují moci a služebnostem svým.
|
---|
[5] |
Ctvrté zlé jest proti článku víry desátému: Věřím církev
|
---|
[6] |
svatou obecnou a svatých obcování. A to zlé jest církev zlost-
|
---|
[7] |
niküv v prüvodu 1 v zbéfi své, obcuje bludüm i hříchům i
|
---|
[8] |
sluZebnostem porusenÿm i zlému tovarysstvu.
|
---|
[9] |
Páté zlé jest proti desátému článku: „Věřím hříchův od-
|
---|
[10] |
puštění, že bez Krista a vnitřního daru víry živého a bez ob-
|
---|
[11] |
cování podstatě a službě falešně a domněle věří hříchů odpu-
|
---|
[12] |
štění z zpovědí ústních, z rozhřešování, z odpustků, z nadávání,
|
---|
[13] |
z poutí a z jiných rozličností nesčíslných, jako z robotného
|
---|
[14] |
říkání, z přímluv svatých, z zásluh jejich, a z služeb jim i poct
|
---|
[15] |
jim činěných proti zápovědi Božské.
|
---|
[16] |
Sesté zlé proti jedenáctému a dvanáctému článku, že věří
|
---|
[17] |
vzkříšení budoucí i život věčný bez dojití podstatných věcí
|
---|
[18] |
ziizen a v pravdé. A mnozí naději mají očištěnu býti v pe-
|
---|
[19] |
kle a toho tudy dojíti. A mnozí sou smyslů zlých Saducej-
|
---|
[20] |
ských o ničemž nic nevěříce. A tak oddělení jest pro odporné
|
---|
[21] |
věci víře i skutkům jejím, I zřízenému spasení v podstatě i
|
---|
[22] |
v službě. A že nelze znajícího, dobrého svědomí ostříhati, ale
|
---|
[23] |
musí je porušiti a proti němu činiti. Nadto více musí z po-
|
---|
[24] |
žívání kostelních věcí účasten býti toho zlého, což jiní činí.
|
---|
[25] |
A že není oddělení pro sám lid obecný ale pro zlé slouhy, často
|
---|
[26] |
životem a obecně smyslem a pro služebnosti porušené v smy-
|
---|
[27] |
slu i v úmyslu proti pravdě víry zřízeného spasení. Také jest
|
---|
[28] |
oddělení z poslušenství hlavu Božího, kterýž vyjiti, oddéliti se,
|
---|
[29] |
odstoupiti, vystříhati se přikazuje. A že ta téměř všecka ne-
|
---|
[30] |
pravost proti víře jmenovaná páše se pod přikrytím služby
|
---|
[31] |
Boží a spasení lidského v kostelích, kdežto lidé docházejí ou-
|
---|
[32] |
častnosti svrchu jmenovaných zlosti.
|
---|
[33] |
Příčiny odstoupení od slużebnosti kostelnich.
|
---|
[34] |
Nejprv marné náboženství, tak že samým chozenim do ko-
|
---|
[35] |
stela a divAnim neb poZivánim sluZebnosti, podle ustanovení
|
---|
[36] |
lidských v bludu, a obyčejů i tvárností proti pravdě, proti zá-
|
---|
[37] |
konu ve mnohém starému i novému, v zevnitřních činech do-
|
---|
[38] |
mnivaji se tim. Bohu sloużiti, milosti dochazeti i hfichiv od-
|
---|
[39] |
pusténi, Bohu se tudy líbiti i sloužiti, povinnost svou tu a ne
|
---|
[40] |
jinde platiti; a odtud upokojení marného a domnělého dochá-
|
---|
[41] |
zeji bez poznání víry pravé a živé, z niž se spravedlnost
|
---|
[42] |
v Kristu zasloužená v duchu dává, a člověk se očišťuje od
|
---|
[43] |
skutků mrtvých k sloužení Bohu živému, a z níž člověk spra-
|
---|
[44] |
vedlivý živ jsa, hodnost i pravdu míti má.
|
---|