[1] |
|
---|
[2] |
Item. Lidem aby křivdy z umysla nečinil, učiněnou opravil.
|
---|
[3] |
Item. Hledě na čas budoucí a na užitky věčné a v přítomný
|
---|
[4] |
čas spravedlnost aby střídmě vedl, aby lidé mohli živnost na
|
---|
[5] |
čas budoucí míti. Item nehleděl nad předešlé úředníky shro
|
---|
[6] |
mažďovati důchodův ke cti své se škodou lidskou a zkázou.
|
---|
[7] |
Item. Povolnost pánu svému ve všem aby zachovával. Item.
|
---|
[8] |
Pilnost i snažnost v práci měl netoliko při důchodích, ale i
|
---|
[9] |
při živnosti a bytu lidí pána svého podle práce svěřené. Item.
|
---|
[10] |
Aby spravedlností křesťanských nerušil a obyčejúv dobrých
|
---|
[11] |
neopouštěl ni při sobě, ni svou příčinou při jiných. Item. Aby
|
---|
[12] |
se nevyvyšoval, ani pýchal, ani rozkoší následoval; sluZebnosti
|
---|
[13] |
a zvyklostí Jednoty aby ostříhal, za bratrství se nestyděl, a
|
---|
[14] |
učení Kristovo ve všem ozdoboval, po lakomství neodcházel.
|
---|
[15] |
Item. Při svědomí zprávy a rady užíval.
|
---|
[16] |
|
---|
[17] |
Soudcím příleží, aby soudu, co by byl, srozumčli a co
|
---|
[18] |
úsudek. Soud jest pravé rozeznání mezi pří a pří, skrze vy-
|
---|
[19] |
slyšení obou pří, a vzeptání i rozvážení příčin okolostojících
|
---|
[20] |
dostatečně bez nezřízených náchylnosti.
|
---|
[21] |
Usudek pak jest vyhledaná jistá spravedlnost, neb nepravost,
|
---|
[22] |
pravda neb křivda, ctnost neb hřích, užitek neb škoda atd. Item.
|
---|
[23] |
Učení soudce mají býti, aby prvé, nežby vyslyšeli dostatečně,
|
---|
[24] |
nesoudili, a dřív nežby usoudili, nevypovidali. Item. Aby po-
|
---|
[25] |
dle svých náchylnosti převracujících soud rozumnosti a pravdy
|
---|
[26] |
nesoudili, ani tváří a osoby čížkoli přijímali, tak aby od pra-
|
---|
[27] |
vého odešli, jakož k tomu mnohé výstrahy písem jsou polo-
|
---|
[28] |
ženy. Item. Aby soudy v střízvosti s opatrností vedli a znali,
|
---|
[29] |
kterým soudem a jak souditi budou, že od Boha souzení
|
---|
[30] |
budou, a kterou měrou měřiti budou, táž se jim odméfi. Item.
|
---|
[31] |
Aby se právům a soudům Božím zákona Božího prvotně učili
|
---|
[32] |
a k nim práva světa neb svá směřovali, aby odporná jim ne-
|
---|
[33] |
bývala, aby skrze nevědomí své neb hloupost tohoto nepřipra-
|
---|
[34] |
vili někoho k hanbě neb ke škodě, jížby nezasloužil, ano by
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Učení také býti mají, aby nebyli žádnému příčina k smrti,
|
---|
[37] |
ale aby sama nepravost nezkázaná, již Bůh nemilostivému, ne-
|
---|
[38] |
kajícímu se trpěti nedá ale mstíti, byla příčina smrti nebo pokuty.
|
---|
[39] |
Jestliže ta nepravost z vůle svobodné a zvyklosti obyčejné
|
---|
[40] |
jde a ne z samé příhody rušecí pokoj, svornost tovaryšství,
|
---|
[41] |
byt, živnost, čest, statek, neb život odjímající neřádně neb ne-
|
---|
[42] |
právě, a k mnohému zlému přítomnému neb budoucímu přivo-
|
---|
[43] |
dčcí, a nemůžli jiným takový odveden býti od toho zlého, má
|
---|
[44] |
soud činěn býti podle zákona milosti.
|
---|