EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
93

[2]
Item. Lidem aby křivdy z umysla nečinil, učiněnou opravil.
[3]
Item. Hledě na čas budoucí a na užitky věčné a v přítomný
[4]
čas spravedlnost aby střídmě vedl, aby lidé mohli živnost na
[5]
čas budoucí míti. Item nehleděl nad předešlé úředníky shro
[6]
mažďovati důchodův ke cti své se škodou lidskou a zkázou.
[7]
Item. Povolnost pánu svému ve všem aby zachovával. Item.
[8]
Pilnost i snažnost v práci měl netoliko při důchodích, ale i
[9]
při živnosti a bytu lidí pána svého podle práce svěřené. Item.
[10]
Aby spravedlností křesťanských nerušil a obyčejúv dobrých
[11]
neopouštěl ni při sobě, ni svou příčinou při jiných. Item. Aby
[12]
se nevyvyšoval, ani pýchal, ani rozkoší následoval; sluZebnosti
[13]
a zvyklostí Jednoty aby ostříhal, za bratrství se nestyděl, a
[14]
učení Kristovo ve všem ozdoboval, po lakomství neodcházel.
[15]
Item. Při svědomí zprávy a rady užíval.

[16]
Zpráva soudcím svétským.

[17]
Soudcím příleží, aby soudu, co by byl, srozumčli a co
[18]
úsudek. Soud jest pravé rozeznání mezi pří a pří, skrze vy-
[19]
slyšení obou pří, a vzeptání i rozvážení příčin okolostojících
[20]
dostatečně bez nezřízených náchylnosti.

[21]
Usudek pak jest vyhledaná jistá spravedlnost, neb nepravost,
[22]
pravda neb křivda, ctnost neb hřích, užitek neb škoda atd. Item.
[23]
Učení soudce mají býti, aby prvé, nežby vyslyšeli dostatečně,
[24]
nesoudili, a dřív nežby usoudili, nevypovidali. Item. Aby po-
[25]
dle svých náchylnosti převracujících soud rozumnosti a pravdy
[26]
nesoudili, ani tváří a osoby čížkoli přijímali, tak aby od pra-
[27]
vého odešli, jakož k tomu mnohé výstrahy písem jsou polo-
[28]
ženy. Item. Aby soudy v střízvosti s opatrností vedli a znali,
[29]
kterým soudem a jak souditi budou, že od Boha souzení
[30]
budou, a kterou měrou měřiti budou, táž se jim odméfi. Item.
[31]
Aby se právům a soudům Božím zákona Božího prvotně učili
[32]
a k nim práva světa neb svá směřovali, aby odporná jim ne-
[33]
bývala, aby skrze nevědomí své neb hloupost tohoto nepřipra-
[34]
vili někoho k hanbě neb ke škodě, jížby nezasloužil, ano by
[35]
Bůh to zapověděl.

[36]
Učení také býti mají, aby nebyli žádnému příčina k smrti,
[37]
ale aby sama nepravost nezkázaná, již Bůh nemilostivému, ne-
[38]
kajícímu se trpěti nedá ale mstíti, byla příčina smrti nebo pokuty.

[39]
Jestliže ta nepravost z vůle svobodné a zvyklosti obyčejné
[40]
jde a ne z samé příhody rušecí pokoj, svornost tovaryšství,
[41]
byt, živnost, čest, statek, neb život odjímající neřádně neb ne-
[42]
právě, a k mnohému zlému přítomnému neb budoucímu přivo-
[43]
dčcí, a nemůžli jiným takový odveden býti od toho zlého,
[44]
soud činěn býti podle zákona milosti.


Text viewFacsimile