EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
85
[2]
0 vůdcích křesťanských.

[3]
O vůdcích křesťanských takéž slyšáno býti jako i o
[4]
křesťanech, jacíby měli býti. A jest tak, žeby měli takoví
[5]
býti; neb tomu učí zákon spravedlnosti. A však ne vždy můž
[6]
v skutku u všech vše býti pro příčiny svrchu položené. Pro-
[7]
tož dosti jest, aby oprava šla možná, v čem z dluhu a z po-
[8]
vinnosti povinovati jsou, na příklad se vydávati. Neb i v Je-
[9]
ruzalémě z příčiny a ne na příklad to učiněno, aby spolek
[10]
byl. A to nejprv proto, aby mohli svobodni byti a cekati zkázy
[11]
Jeruzaléma ; druhé, aby mohli jíti po všem světě, a aby vši-
[12]
chni všudy slovo vyšlé z Jeruzaléma zvěstovali a učili. * Též
[13]
apoštol dělal rukama, a pro nevěrné a falešné, a na příklad
[14]
zahálevým i nedělným, a k zkrocení těla a t. d.

[15]
0 dařích zpräveüv.

[16]
Výborné jest, aby všichni dary hojné měli, buď spasite-
[17]
dlné, buď přirozené, buď pracně nabyté. A tak by mělo býti,
[18]
ale že ne u každého vše, ani jeden dar bez nedostatku ani u
[19]
všech v hojnosti. Protož musejí toho hledati u Boha a u sebe
[20]
vespolek. Skrze služebnosti a pomoci doplní toto, aby, což se
[21]
jednomu oudu nedostává, druhý doplnil, a byli o se vespolek
[22]
pečliví oudové, a Kristus hlava o všecky. A Bůh skrze Krista
[23]
aby naplňoval i dokonával. A tak jest pravé, že služebníci
[24]
mají míti dary. Nemáli kdo a jest slouhou, pilnost přiči-
[25]
niti, aby mohl nabýti, jako řeči moudrosti, umění, rozšafnosti
[26]
a opatrnosti. A že Bůh dával a dává jedněm skrze druhé, toho
[27]
očitý důvod na těch, kteří dověru mají k sobě. A podle toho
[28]
trost Bratra Rehořů na budoucí čas můž dobře vzat býti, že
[29]
totiž Pán Bůh .

[30]
0 zlém knězi i o dobrém.

[31]
O zlém knězi i o dobrém. Můž vymluven býti, se při
[32]
svém nedostatku nezastává. A psalo dvojí dobrotě 1 o zlosti,
[33]
smysla víry i mravův; však víc byl nakloněn k základu kře-
[34]
stanství dobrého a mravného, a zlého odporného, což 1 lidem
[35]
snáz ukázati i poznati a na tom se zastaviti. Tak že kterýžby člo-
[36]
věk moci víry došel a svěcen byl řádně od biskupa svého, že ten
[37]
v tom úřadu prospěšný jest dotud, dokudž se v tom skrze
[38]
hříchy bezbožné nemaří, a potud Bůh skrze něj dílo své dělá.
[39]
Pakli se zmaří, tedy nezůstane v pravdě, než v mrtvosti av ze-
[40]
vnitřním způsobu, bez moci a pravdy v formě, rozumu a pa-


Text viewFacsimile