[1] |
85
|
---|
[2] |
|
---|
[3] |
O vůdcích křesťanských takéž má slyšáno býti jako i o
|
---|
[4] |
křesťanech, jacíby měli býti. A jest tak, žeby měli takoví
|
---|
[5] |
býti; neb tomu učí zákon spravedlnosti. A však ne vždy můž
|
---|
[6] |
v skutku u všech vše býti pro příčiny svrchu položené. Pro-
|
---|
[7] |
tož dosti jest, aby oprava šla možná, v čem z dluhu a z po-
|
---|
[8] |
vinnosti povinovati jsou, na příklad se vydávati. Neb i v Je-
|
---|
[9] |
ruzalémě z příčiny a ne na příklad to učiněno, aby spolek
|
---|
[10] |
byl. A to nejprv proto, aby mohli svobodni byti a cekati zkázy
|
---|
[11] |
Jeruzaléma ; druhé, aby mohli jíti po všem světě, a aby vši-
|
---|
[12] |
chni všudy slovo vyšlé z Jeruzaléma zvěstovali a učili. * Též
|
---|
[13] |
apoštol dělal rukama, a pro nevěrné a falešné, a na příklad
|
---|
[14] |
zahálevým i nedělným, a k zkrocení těla a t. d.
|
---|
[15] |
|
---|
[16] |
Výborné jest, aby všichni dary hojné měli, buď spasite-
|
---|
[17] |
dlné, buď přirozené, buď pracně nabyté. A tak by mělo býti,
|
---|
[18] |
ale že ne u každého vše, ani jeden dar bez nedostatku ani u
|
---|
[19] |
všech v hojnosti. Protož musejí toho hledati u Boha a u sebe
|
---|
[20] |
vespolek. Skrze služebnosti a pomoci doplní toto, aby, což se
|
---|
[21] |
jednomu oudu nedostává, druhý doplnil, a byli o se vespolek
|
---|
[22] |
pečliví oudové, a Kristus hlava o všecky. A Bůh skrze Krista
|
---|
[23] |
aby naplňoval i dokonával. A tak jest pravé, že služebníci
|
---|
[24] |
mají míti dary. Nemáli kdo a jest slouhou, má pilnost přiči-
|
---|
[25] |
niti, aby mohl nabýti, jako řeči moudrosti, umění, rozšafnosti
|
---|
[26] |
a opatrnosti. A že Bůh dával a dává jedněm skrze druhé, toho
|
---|
[27] |
očitý důvod na těch, kteří dověru mají k sobě. A podle toho
|
---|
[28] |
trost Bratra Rehořů na budoucí čas můž dobře vzat býti, že
|
---|
[29] |
|
---|
[30] |
|
---|
[31] |
O zlém knězi i o dobrém. Můž vymluven býti, ač se při
|
---|
[32] |
svém nedostatku nezastává. A ač psalo dvojí dobrotě 1 o zlosti,
|
---|
[33] |
smysla víry i mravův; však víc byl nakloněn k základu kře-
|
---|
[34] |
stanství dobrého a mravného, a zlého odporného, což 1 lidem
|
---|
[35] |
snáz ukázati i poznati a na tom se zastaviti. Tak že kterýžby člo-
|
---|
[36] |
věk moci víry došel a svěcen byl řádně od biskupa svého, že ten
|
---|
[37] |
v tom úřadu prospěšný jest dotud, dokudž se v tom skrze
|
---|
[38] |
hříchy bezbožné nemaří, a potud Bůh skrze něj dílo své dělá.
|
---|
[39] |
Pakli se zmaří, tedy nezůstane v pravdě, než v mrtvosti av ze-
|
---|
[40] |
vnitřním způsobu, bez moci a pravdy v formě, rozumu a pa-
|
---|