[1] |
|
---|
[2] |
plnitelé. A protoż ktefiZkoli lidé, y kterékoli jednotě, dojdou
|
---|
[3] |
těchto věcí podstatných k spasení, budou spaseni.
|
---|
[4] |
A protož od converše do papeZe, od sedláka do eisafe, ze
|
---|
[5] |
všech těch stavův a řádův, kteřížby přišli k podstatným vě-
|
---|
[6] |
cem k spasení, mohou býti spaseni. Než že Pán Ježiš dí, že
|
---|
[7] |
snáze velbloudu vjíti skrze jehelné uši, než bohatému vjíti do
|
---|
[8] |
království Božího; totiž v bohatství mnohém, doufini v něm
|
---|
[9] |
a v důstojenství vysokém zachovati se Bohu, jest u lidí ne-
|
---|
[10] |
podobné. Než také Pán Kristus řekl: Což u lidí nepodobné,
|
---|
[11] |
to u Boha možné. Protož dáli Bůh kterým to štěstí, aby za
|
---|
[12] |
zdravého života neb na smrti přišli k základním věcem k spa-
|
---|
[13] |
seni, pfejem kaZdému a drZime o nich, že spasení budou.
|
---|
[14] |
ProtoZ není toho pfi nás, abychom svym oddélením jiné po-
|
---|
[15] |
tupovali, kdožby s námi nebyli. Toť římská církev a jiné
|
---|
[16] |
jednoty o sobě drží a tak směle svědčí, že bez jich cirkve
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
|
---|
[19] |
Pravé to jest, vezma víru, lásku za dar Boží, jímž se
|
---|
[20] |
věří, miluje, jenž jest vůle dobrá, hotová k věření, k milování,
|
---|
[21] |
k naději, k poslušenství i k činění i k opatrování; ale vezma
|
---|
[22] |
víru za to, co má a o čem, neb več věřeno býti, a z víry té
|
---|
[23] |
činěno, a lásku za to, s čím a jak má býti spojení, a co a jak
|
---|
[24] |
milováno a zachováno z podstaty spasení, a naději za to, v čem
|
---|
[25] |
a jak má doufáno byti a ostříháno, tu musí jiný soud býti.
|
---|
[26] |
Neb tímto vůle dobrá má u věření i v milování zpravována
|
---|
[27] |
býti i v naději, má-li skutečně věřiti, milovati a naditi se.
|
---|
[28] |
Neb k spasení to dvé příleží. Dar Boží z milosti vůli dobrou
|
---|
[29] |
způsobující k věření, k milování ik naději. Druhé, oznámení
|
---|
[30] |
vůle Boží skrze Kristovy slouhy k věření, k činění i k na-
|
---|
[31] |
ději. A kdež se to spolu sejde, v tom výborná vůle Boží
|
---|
[32] |
jest, a spasení pravé právě i zřízeně požívá se. A kdež vůle
|
---|
[33] |
dobrá jest bez druhého, totiž bez poznání co věřiti, činiti, mi-
|
---|
[34] |
lovati, nadíti se, v nedostatku náramném jest jako nemluvně
|
---|
[35] |
zyvajici. A ovšem kdež při bludu jest, tu nad to v nedosta-
|
---|
[36] |
tku Zivota v nebezpedenstvi jest. A však Bohu u víře v Kri-
|
---|
[37] |
sta Ježíše všemožné odpustiti, snésti i doplniti.
|
---|
[38] |
0 upokojení zprávcův i lidu.
|
---|
[39] |
V obci křesťanské dvojí zprávcové i poddaní jsou, a obojí
|
---|
[40] |
že dobře stojí a v svém povolání hodně chodí, po tomto se
|
---|