EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
80

[2]
plnitelé. A protoż ktefiZkoli lidé, y kterékoli jednotě, dojdou
[3]
těchto věcí podstatných k spasení, budou spaseni.

[4]
A protož od converše do papeZe, od sedláka do eisafe, ze
[5]
všech těch stavův a řádův, kteřížby přišli k podstatným -
[6]
cem k spasení, mohou býti spaseni. Než že Pán Ježiš , že
[7]
snáze velbloudu vjíti skrze jehelné uši, než bohatému vjíti do
[8]
království Božího; totiž v bohatství mnohém, doufini v něm
[9]
a v důstojenství vysokém zachovati se Bohu, jest u lidí ne-
[10]
podobné. Než také Pán Kristus řekl: Což u lidí nepodobné,
[11]
to u Boha možné. Protož dáli Bůh kterým to štěstí, aby za
[12]
zdravého života neb na smrti přišli k základním věcem k spa-
[13]
seni, pfejem kaZdému a drZime o nich, že spasení budou.
[14]
ProtoZ není toho pfi nás, abychom svym oddélením jiné po-
[15]
tupovali, kdožby s námi nebyli. Toť římská církev a jiné
[16]
jednoty o sobě drží a tak směle svědčí, že bez jich cirkve
[17]
žádný spasen nebude.

[18]
Zpráva vůle dobré.

[19]
Pravé to jest, vezma víru, lásku za dar Boží, jímž se
[20]
věří, miluje, jenž jest vůle dobrá, hotová k věření, k milování,
[21]
k naději, k poslušenství i k činění i k opatrování; ale vezma
[22]
víru za to, co a o čem, neb več věřeno býti, a z víry
[23]
činěno, a lásku za to, s čím a jak býti spojení, a co a jak
[24]
milováno a zachováno z podstaty spasení, a naději za to, v čem
[25]
a jak doufáno byti a ostříháno, tu musí jiný soud býti.
[26]
Neb tímto vůle dobrá u věření i v milování zpravována
[27]
býti i v naději, má-li skutečně věřiti, milovati a naditi se.
[28]
Neb k spasení to dvé příleží. Dar Boží z milosti vůli dobrou
[29]
způsobující k věření, k milování ik naději. Druhé, oznámení
[30]
vůle Boží skrze Kristovy slouhy k věření, k činění i k na-
[31]
ději. A kdež se to spolu sejde, v tom výborná vůle Boží
[32]
jest, a spasení pravé právě i zřízeně požívá se. A kdež vůle
[33]
dobrá jest bez druhého, totiž bez poznání co věřiti, činiti, mi-
[34]
lovati, nadíti se, v nedostatku náramném jest jako nemluvně
[35]
zyvajici. A ovšem kdež při bludu jest, tu nad to v nedosta-
[36]
tku Zivota v nebezpedenstvi jest. A však Bohu u víře v Kri-
[37]
sta Ježíše všemožné odpustiti, snésti i doplniti.

[38]
0 upokojení zprávcův i lidu.

[39]
V obci křesťanské dvojí zprávcové i poddaní jsou, a obojí
[40]
že dobře stojí a v svém povolání hodně chodí, po tomto se


Text viewFacsimile