EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
292

[2]
dirováni býti. Rozumělo-li se pak, že kdo příčin tam nevšeli-
[3]
jak užívá, zavolán býti.

[4]
5. Uvičení v písmích svatých i z paměti se učení žalmům
[5]
a epištolám kratším připomenuto býti zprávcům, kteříkoli
[6]
mládež Jednoty při sobě mají.

[7]
6. Co se tkne dórostlych mládencü neb i knéZi českých,
[8]
kteříž se do Poléizny vpraviti chuť mají, mají B. Polákům
[9]
(neb i do Malé Polsky a Litvy) pouštíni býti v naději, odde-
[10]
vřel-li by Pán Bůh v Cechách dílu svému dveře, žeby se na-
[11]
vrátiti a vlasti své sloužiti mohli, jako ze jmena hned Daniel
[12]
Kopecky Episcopius ect.

[13]
VIII. Pohorślivi Beniamin Ursin, Matéj Apollo,
[14]
Ondfej Fabricius. Beniamin Ursin pfi&ed v Toruni k na-
[15]
rčení na poctivosti své, vyznal se pokorně v tom, čím a jak
[16]
vinen byl, milosti a prominutí hříchu svého žádaje. I ačko-
[17]
liv osoba zmařená, kteráž nejprv na něj pravila, potom jej
[18]
očistila a jiného ukázala, a on se ne k jinému zná, než že od
[19]
ni lákán a sveden byv k skutku zlému přivolil, však hned
[20]
v tom bázní Boží proboden a k jakémusi zděšení přiveden
[21]
byv, utekl: za kterouž příčinou otcové prohledajíc k pěkným
[22]
Božím dárkům v něm a nadějíce se opravdového napotom po-
[23]
kání, jako i pro potěšení otce jeho, rádi by to svinuli: však
[24]
poněvadž scandalum notorium est, a canon apoštolský i usou-
[25]
zení otců v cestě stojí, též mládeže nynější rozpustilost k -
[26]
zni nás vede, že kdyby měli excessové takoví promijini býti,
[27]
než podle apoštolského usouzení aby hřešící trestáni byli přede
[28]
všemi, aby jiní bázeň měli (1. Tym. 5. 20); protož jest před
[29]
B. kněžími a jahny i mládenci odjetím požívání dobrého svě-
[30]
domi do času trestán. Dána však otci jeho milému B. Davi-
[31]
dovi rada, aby ho k studiím předce přidržel, a oni také mo-
[32]
hou-li co k jeho promocí napomoci, zamluvili se, poněvadž
[33]
může požehnati jemu Pán Bůh, aby učeným mužem byl, cvi-
[34]
čením mládeže Jednotě platně sloužiti aneb i služebníkem
[35]
církve snad předce, vynahrdil-liby pád svůj opravdovými ctno-
[36]
stmi, býti.

[37]
Matěj Apollo také že freji a zábyvkami podezřelými i
[38]
nočním s děvkami posedáváním pohoršení nemalé při dvoře
[39]
p. sudího učinil. Aby to výstraze jiným bylo, jest před kněžmi
[40]
a jahny výstupek jeho ohlášen, i kázeň na něj zastavením mu
[41]
do času svědomí dobrého požívání vložena; sám pak obrácen
[42]
býti na delší prubu poslušenství a pobožnosti do Parčic
[43]
k B. Ambroziovi.

[44]
Ondřej Fabricius často již o pokoutni popijeni a jiné ne-
[45]
příklady káraný, nedávno dovršil, že do Lešna odpuštěn jsa
[46]
a ve vsi papežské nocleh maje, pro muziku sobě poslal a


Text viewFacsimile