EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
22

[2]
bojícím a zvlášt k zprávcům svým podle řádu napřed dotče-
[3]
ného. A kdož by toho řádu neostříhal, v nebezpečenství by
[4]
se svého spasení ustavoval, ovšem pak kdožby jím pohrdal,
[5]
blízek by byl, aby pohrdal podstatnými věcmi k spasení a
[6]
v kacířství nebo bludy by upadl. K Bohu pak první a nej-
[7]
větší zření proto býti , že jeho vůle jest pravidlem jediným
[8]
a dokonalým všelikému povoláni, církevnímu i politickému
[9]
představeným : i všelikého dobrého řádu gruntem a základem.
[10]
Protož zřetel o všecko a předně k Bohu býti , jakož i
[11]
Kristus o svém poselství: Nepřišel sem činiti vůli svou, ale
[12]
vůli toho, kterýž mne poslal. A prorok : Oči vždycky
[13]
ku Pánu, a on vytrhne z osidla nohy . A opět: Kdož
[14]
bydlí v pomoci nejvyššího, v obraně Boha nebeského přebý-
[15]
vati bude. A svatý Jakub: Všeliké dání nejlepší, a każdy
[16]
dar dokonalý s hůry jest sstupující od Otce světlosti. A svatý
[17]
Bernard : Oklamáš se synu, oklamáš, jestli že se domnivas
[18]
v světských mistra umění Božího dojíti, kteréhož sami učedl-
[19]
nici Kristovi nabývají, kteréžto ne litera ale duch, ne čítání
[20]
ale pomazání Boží učí.

[21]
Ku písmu svatému proto zření míti, jakož apoštol :
[22]
Všeliké písmo, Bohem vdechnuté, užitečné jest k naučení,
[23]
k napravení, k trestání, k navedení k spravedlnosti. A opět,
[24]
abychom skrze trpělivost a potěšení písem naději měli. K lidem
[25]
pak bohabojicim po pismich svatych zfeni míti mají věrní
[26]
církve oudové pro Boží vůli a jeho zřízení, kterýmž služebníky
[27]
a učitele církve k tomu ustanovil, aby z úst kněze doptával
[28]
se lid na vůli Boží a rtové kněze aby ostříhali Božího umění
[29]
a tak světlo světa jsouce, aby lidi osvěcovali i zpravovali jak
[30]
při smyslu víry písma svatého tak i při jejich svědomí. A tak
[31]
všeho toho trého podle svrchu položeného řádu pożivati nej-
[32]
bezpečnější jest. Nebo řád jest pro uvedení jednoty, jedno-
[33]
myslnosti, svornosti a pokoje, aby slouhy v mocech ouřadných
[34]
mohly povinnosti své činiti v službě zřízeného spasení, a lid
[35]
obecný služby v pomoci požívati. Kterýžto řád, právě zřízený
[36]
a dobře stojící; pokojem nazývá svatý Pavel, řka: Pokoj
[37]
v Kristu veseliZ se v srdcích vašich, jakož povoláni jste v jedno
[38]
télo. A opět: Pokoj Kristův, jenž převyšuje všeliký smysl,
[39]
ostříhej srdcí i rozumnosti vašich v Kristu Ježíši. Neb pokoj
[40]
jest utišení řádu neb ostříhání řádu. Tak t. když vyšší po-
[41]
vinnost svou činí nižším v péči, v službě i v zprávě, a nižší
[42]
poddání jsou a poslouchají aneb když se proti moci vyšší ne-
[43]
zřízeně neprotiví a nad rovné se nepozdvihují a nad nižšími
[44]
péči v službě zachovávají.

[45]
Item z concilium leta Páné tisíciho pétistého desátého
[46]
jednomyslně na tom sme se všichni svolili; abychom v pod-


Text viewFacsimile