[1] |
|
---|
[2] |
bojícím a zvlášt k zprávcům svým podle řádu napřed dotče-
|
---|
[3] |
ného. A kdož by toho řádu neostříhal, v nebezpečenství by
|
---|
[4] |
se svého spasení ustavoval, ovšem pak kdožby jím pohrdal,
|
---|
[5] |
blízek by byl, aby pohrdal podstatnými věcmi k spasení a
|
---|
[6] |
v kacířství nebo bludy by upadl. K Bohu pak první a nej-
|
---|
[7] |
větší zření proto býti má, že jeho vůle jest pravidlem jediným
|
---|
[8] |
a dokonalým všelikému povoláni, církevnímu i politickému
|
---|
[9] |
představeným : i všelikého dobrého řádu gruntem a základem.
|
---|
[10] |
Protož zřetel o všecko a předně k Bohu býti má, jakož i
|
---|
[11] |
Kristus o svém poselství: Nepřišel sem činiti vůli svou, ale
|
---|
[12] |
vůli toho, kterýž mne poslal. A prorok dí: Oči mé vždycky
|
---|
[13] |
ku Pánu, a on vytrhne z osidla nohy mé. A opět: Kdož
|
---|
[14] |
bydlí v pomoci nejvyššího, v obraně Boha nebeského přebý-
|
---|
[15] |
vati bude. A svatý Jakub: Všeliké dání nejlepší, a każdy
|
---|
[16] |
dar dokonalý s hůry jest sstupující od Otce světlosti. A svatý
|
---|
[17] |
Bernard dí: Oklamáš se synu, oklamáš, jestli že se domnivas
|
---|
[18] |
v světských mistra umění Božího dojíti, kteréhož sami učedl-
|
---|
[19] |
nici Kristovi nabývají, kteréžto ne litera ale duch, ne čítání
|
---|
[20] |
|
---|
[21] |
Ku písmu svatému proto zření míti, jakož apoštol dí:
|
---|
[22] |
Všeliké písmo, Bohem vdechnuté, užitečné jest k naučení,
|
---|
[23] |
k napravení, k trestání, k navedení k spravedlnosti. A opět,
|
---|
[24] |
abychom skrze trpělivost a potěšení písem naději měli. K lidem
|
---|
[25] |
pak bohabojicim po pismich svatych zfeni míti mají věrní
|
---|
[26] |
církve oudové pro Boží vůli a jeho zřízení, kterýmž služebníky
|
---|
[27] |
a učitele církve k tomu ustanovil, aby z úst kněze doptával
|
---|
[28] |
se lid na vůli Boží a rtové kněze aby ostříhali Božího umění
|
---|
[29] |
a tak světlo světa jsouce, aby lidi osvěcovali i zpravovali jak
|
---|
[30] |
při smyslu víry písma svatého tak i při jejich svědomí. A tak
|
---|
[31] |
všeho toho trého podle svrchu položeného řádu pożivati nej-
|
---|
[32] |
bezpečnější jest. Nebo řád jest pro uvedení jednoty, jedno-
|
---|
[33] |
myslnosti, svornosti a pokoje, aby slouhy v mocech ouřadných
|
---|
[34] |
mohly povinnosti své činiti v službě zřízeného spasení, a lid
|
---|
[35] |
obecný služby v pomoci požívati. Kterýžto řád, právě zřízený
|
---|
[36] |
a dobře stojící; pokojem nazývá svatý Pavel, řka: Pokoj
|
---|
[37] |
v Kristu veseliZ se v srdcích vašich, jakož povoláni jste v jedno
|
---|
[38] |
télo. A opět: Pokoj Kristův, jenž převyšuje všeliký smysl,
|
---|
[39] |
ostříhej srdcí i rozumnosti vašich v Kristu Ježíši. Neb pokoj
|
---|
[40] |
jest utišení řádu neb ostříhání řádu. Tak t. když vyšší po-
|
---|
[41] |
vinnost svou činí nižším v péči, v službě i v zprávě, a nižší
|
---|
[42] |
poddání jsou a poslouchají aneb když se proti moci vyšší ne-
|
---|
[43] |
zřízeně neprotiví a nad rovné se nepozdvihují a nad nižšími
|
---|
[44] |
péči v službě zachovávají.
|
---|
[45] |
Item z concilium leta Páné tisíciho pétistého desátého
|
---|
[46] |
jednomyslně na tom sme se všichni svolili; abychom v pod-
|
---|