EN | ES |

Facsimile Lines

1081


< Page >

[1]
245

[2]
chce, a pán mu povolil. Nyní žádá spokojen býti v svědomí a
[3]
Bratrem. Co mu za odpověď dáti?

[4]
Od druhého žena cizoložnice odešla. Máli tolikéž za
[5]
Bratra přijat býti a jinou pojiti. Mohou i spokojeni býti
[6]
v svědomí i oženiti se.

[7]
9. O Novoměstské a Štemberské Bratří.

[8]
Mnohým těžkostem Bratří Novoměstské a Štemberské od
[9]
kniZete jejich potkävajicim i o nářky p. Dubského a hanění
[10]
hanebná B. Ulfra a B. Kavky nemohlo na ten čas rady jiné
[11]
nalezeno býti, neZ, aby i Ulfrus i B. Kavka i StraZnicky,
[12]
Pferovského zboru zprávce, vypravili se ku panu Vojskovi a
[13]
s nim néco o ty véci se poradili.

[14]
10. O opětování křtu.

[15]
Otec jsa knězem okřtil své vlastní dítě, protože mdlé
[16]
bylo, potom dostana jiného dal je znovu křtíti.

[17]
Otázka má-li jemu i druhému to trpino býti a při tom
[18]
i to, sluší-li otci knězi své dítě křtíti ?

[19]
Odpověď. Oběmat jest co ukázati, otci, zdá se že tomu
[20]
málo rozumí, jak a pokud jest křest ku spasení potřebný,
[21]
druhý, že všetečně učinil, ano i hříšně, a zvlášt věděl-li, že
[22]
otec prvé křtil. Obadva hodní jsou náležitého potrestání. Co
[23]
se dotýče druhé otázky, zdá se, že otec to učiniti muože, však
[24]
pro slušnost a uvarování se pohoršení lépe jiného služebníka
[25]
si vziti.

[26]
11. O povérách.

[27]
Mnoho rozličných pověr ještě se nachází i mezi našimi.
[28]
Jak je kaziti, a čím i jim k tomu sloužiti, aby nebyli pověrní.
[29]
Odváděti je slovem Božím a ukazovati, že Bůh tomu chce,
[30]
abychom v něm samém doufali, v bídách prostředků zřízených
[31]
užívali. Neprospěly-li by iy, kázeň Boží trpělivě nésti, a
[32]
z metel jeho skrze zapověděné prostředky (jako jsou všeli-
[33]
jaké pověry a čarování) se nevytahovati, a byť někdy i uzdra-
[34]
veni býti skrze nějaké kouzle mohli, u ďábla toho nehledati.

[35]
Máme-li na žádost pánuov těch, jenž Bratřími nejsou, a
[36]
lid také náš není, služebníky naše dávati ?

[37]
Nejpředněji domácího lidu šetřiti a ten služebníky opa-
[38]
trovati povinni sme, pánuom, kteří více tu svých věcí nežli
[39]
cti Boží hledají, byť pak i z našich byli, ovšem nejednomy-
[40]
slným, ani lidu tomu, kterýž žádné milosti k nám nemá, bez
[41]
zvláštního a bedlivého na všecky příčiny patření a soudu ne-


Text viewFacsimile