[1] |
Když později spor původně filosofický přenesl se i do theologie,
|
---|
[2] |
postavil se v čelo filosofických obhájců výstředního realismu Jero-
|
---|
[3] |
nym pražský, který v Anglii opisoval práce Viklefovy a všude je-
|
---|
[4] |
jich obsah šířil a zastával. Dosáhnuv mistrovství v Paříži, vraceli
|
---|
[5] |
se koncem roku 1406 do Cech a zastavil se v Heidelberku a tu
|
---|
[6] |
na universitě obhajoval realitu všeobecnin velmi horlivě a útočně.
|
---|
[7] |
Rukopis této proposice heidelberské nebyl dosud znám, takže pří-
|
---|
[8] |
tomný jeho opis je nám vítaným příspěvkem k poznání názorů,
|
---|
[9] |
s nimiž Jeronym odcházel z Paříže. Text jest sice na některých
|
---|
[10] |
místech dosti nejasný, nebot P. Neumann neměl před sebou znění
|
---|
[11] |
souvěké, nýbrž pouhou kopii XVIII. století. Zatím jest se nám s ním
|
---|
[12] |
spokojiti, protože z něho poznáváme názory Jeronymovy, s nimiž
|
---|
[13] |
on počal pak pracovati s Husem a je tudíž vhodným doplňkem
|
---|
[14] |
Sedlákova! pojednání o filosofických sporech na pražské universitě.
|
---|
[15] |
PROPOSITIO HIERONYMI DE PRAGA FACTA HEIDELBERGAE,
|
---|
[16] |
CUM EO PARISIIS VENISSET, UBI MAGISTERII GRADUM
|
---|
[17] |
|
---|
[18] |
Bibliothéque nationale, Paris, MS. lat. 1508.
|
---|
[19] |
QUAESTIO est ista, utrum veritas generalis sit signanda pro
|
---|
[20] |
quacunque propositione vera denominanda etc.
|
---|
[21] |
Conclusio prima: Ponere ideales veritates est directe fidei christi-
|
---|
[22] |
anae contradicere. Probatur, quia ideae sunt separatae, aeternae,
|
---|
[23] |
veridicae, ut ex Augustini verbis atque sensu ostensum est. Sed ea,
|
---|
[24] |
quae aeterna sunt, ponere per creationem, per creationem incipere,
|
---|
[25] |
est directe fidei christianae contradicere philosophice, et quia po-
|
---|
[26] |
nere ideas existere est, ponere eas per creationem incipere, cum
|
---|
[27] |
incipere fit ad extra, in universitate creata sistere, quod veritatibus
|
---|
[28] |
idealibus nequit competere, sequitur dictum conclusionis fore verum.
|
---|
[29] |
Corrolarium : Licet ideae separatae non existant, ipsae tamen veri-
|
---|
[30] |
dice separatae sunt. Probatur, quia iuxta dicta quaelibet res creata
|
---|
[31] |
habet esse per ideam tanquam per suum exemplar, sed necesse est
|
---|
[32] |
exemplar separatum esse a suo exemplato, et negandum hoc, sci-
|
---|
[33] |
licet exemplatum praecedere, igitur ideas tanquam exemplaria cer-
|
---|
[34] |
tissima necesse est exempla exemplata praecedere, quod erat pro-
|
---|
[35] |
|
---|
[36] |
Secundum corrolarium: Quamvis propositio necessariae ideae
|
---|
[37] |
! Filosofické spory praZské v dobé Husové, Studie a texty, II, 215-262.
|
---|
[38] |
156
|
---|