EN | ES |

Text view

994


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

velbloud jest tou radou, aby v případě války s cizím nepřítelem domácí strany všecky svorně jednaly, a odporoučí učení Platonovo, že král ne svého, ale svých poddaných prospěchu si hleděti a že o celou říši svou pečovati, nekloně se ku straně jed- notlivé (N. R. rys);

skorec (cinelus) pak radí, aby král dobuda města některého, nedopouštěl se marného prolévání krve a jiných ukrutností;

kočka chce, aby v zemi králově cizí i domácí jist byl před loupeží (N. R. kočka);

skřivan touží na to, že v Čechách sekty nábo- ženské se rozšiřují, ustanovení proti tomu vydaná že se ruší a království české že tím hyne, ano báti že se jest, aby rozděleno jsouc v sobě kvapně nezahynulo;

zajíc radí, aby král i v soukromí slušnosti a mrav- ných způsobů byl pilen;

slepice (attagen), aby král k dvořanům svým byl vlídný, aby více na to dbal, by ho etili, než by se ho báli;

daněk radí, aby král nepropůjčoval se náklon- ností a vlídností svou jen lidem některým ;

plamenák (phoenieopterus) napomíná, aby král neukládal na sebe více, než síly jeho stačí (N. R. vel- bloud); ostatní pak zvířata přítomná, která dosud ne- radila, vzkládají na

tura (urus) úkol, aby jejich radu přednesl: tento pak připomíná, že král v pravdě křesťanský nejen svého, ale obecného dobra býti pilen, že nemá hleděti, aby se zachoval lidem několika, nýbrž prospívati všem; že nemá zapomínati, že je králem, ani že je člověkem; že býti bohabojný a nábožný, bez lakoty, v trestání


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile