Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
velbloud jest tou radou, aby v případě války
s cizím nepřítelem domácí strany všecky svorně jednaly,
a odporoučí učení Platonovo, že král ne svého, ale
svých poddaných prospěchu si hleděti má a že má
o celou říši svou pečovati, nekloně se ku straně jed-
notlivé (N. R. rys);
skorec (cinelus) pak radí, aby král dobuda města
některého, nedopouštěl se marného prolévání krve a
jiných ukrutností;
kočka chce, aby v zemi králově cizí i domácí jist
byl před loupeží (N. R. kočka);
skřivan touží na to, že v Čechách sekty nábo-
ženské se rozšiřují, ustanovení proti tomu vydaná že
se ruší a království české že tím hyne, ano báti že se
jest, aby rozděleno jsouc v sobě kvapně nezahynulo;
zajíc radí, aby král i v soukromí slušnosti a mrav-
ných způsobů byl pilen;
slepice (attagen), aby král k dvořanům svým byl
vlídný, aby více na to dbal, by ho etili, než by se
ho báli;
daněk radí, aby král nepropůjčoval se náklon-
ností a vlídností svou jen lidem některým ;
plamenák (phoenieopterus) napomíná, aby král
neukládal na sebe více, než síly jeho stačí (N. R. vel-
bloud); ostatní pak zvířata přítomná, která dosud ne-
radila, vzkládají na
tura (urus) úkol, aby jejich radu přednesl: tento
pak připomíná, že král v pravdě křesťanský nejen svého,
ale obecného dobra má býti pilen, že nemá hleděti, aby
se zachoval lidem několika, nýbrž prospívati všem; že
nemá zapomínati, že je králem, ani že je člověkem; že
má býti bohabojný a nábožný, bez lakoty, v trestání