Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
# let 1447 a 1448. 457
a prijmóc s uobi stranú po čtyřech osobách obecných, tu ruoznici a nesnáz k miestu
a k konci spravedlivě přivésti pro umenšenie práce pánuom. Pakliby čeho sami ne-
mohli srovnati, to mají na pány znésti, v tom však vždy práva a řády městské
zachovávajíce.
Naposledy ustanoveno jest, aby žádný nepójčil na přízi ani na vlny
dělánie, buďto křesťan buďto žid; pakliby u koho taková vlna zastavena neboli přieze
nalezena byla, aby bez práva od cechmistruov téhož řemesla byla vzata, a to proto, že
se tudy v jich řemesle súkennickém mnoho tratí a škod děje. Toho všeho na svě-
dectvi i na potvrzenie pečet města našeho svrchupsaného přivěšena jest k tomuto
listu. Jenž psán a dán v pátek před nedělí květnů před hodem sv. Ambrože, léta
božieho tisícieho čtyřstého čtyřidcátého sedmého.
17.
Konšelé Novoměstští potvrzují artikule těm, kteříž nové kabáty dělají.
1448, 16. srpna.
My Pavel Dětřichovic purkmistr, Valentin Kába, Kliment Holian, Ondřej
Obudlý, Mařík Rathauzský, Mikuláš Rokycanský zlatník, Ondřej postřihačovic, Jíra
Frankovic, Jan Šitka a Vácslav z Hrobky, konšelé přísežní Nového města Pražského,
vyznáváme tiemto listem obecně přede všemi, ktož jej uzřie nebo čtúce slyšeti budú,
že předstúpivše před nás do rady našie opatrní mužie mistři, kteříž nové kabáty
dělají, spoluměštěné a spoluobyvatelé naši, prosili sú nás, abychom je při dolepsaných
artikulech, o kteréž sú se oni jednostajně všickni svolili; drželi a zachovati kázali
mocí úřadu našeho. A my tu jich rozumnú a spravedlivú prosbu vážiece, zvláště pro
dobré obecné všeho města, i také proto, aby se oni mezi sebú to řemeslo dělajiece
spravedlivě, chudí i bohatí živiti mohli tiem lépe, a město naše, kteréž jest po-
hřiechu válkami od mnoha let trvajícími v této zemi a mory častými velice schudlo
a zmenšeno, zase dobrými řemeslníky a obyvateli lepšiti a množiti mohlo, k těmto
artikuluom dolepsaným svolili jsme přikazujíce, aby ode všech, jichž se dotýčí, byli
v skutku zachováváni do vuole našie nebo budúcích konšeluov, nebo dokavadž by
lepší a užitečnější artikulové obci i jich řemeslu nebyli nalezeni.
Z nichzto první tento jest, že své staršie přísežné obyčejem a řádem
jiných řemesel mieti mají k správě toho řemesla.
Druhé kdož by se chtěl na tom řemesle mistrem znova posaditi, aby
listy svého zachovánie okázal a práva městského sobě dobyl, a do cechu řemesla
aby dal přístupného puol kopy gr., a řemeslo před mistry přísežnými okázal na jich
pochválenie, a to učině, aby se posadil za mistra.
Třetie, aby byly dělány barchanové kabáty v prostředku plátnem novým,
Archiv Český XIV. 58