Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
*3 Vdb
È. 49. 1412, Novemb. ? 145
Die dále“: „Věru pravi vám, neskonáte měst ysraelskych, aZt příde
syn člověka. Nenie učedlník nad mistra, ani slúha nad pána svého.
Dosti jest učedlníku, aby byl jako mistr jeho, a slúze, aby byl jako pán
jeho. Poněvadž otce čelednieho Belzebubem jsú nazývali, čím viece če-
ledíny jeho? Protož nerodte sé jich báti.“
Aj takt jest mluvil spasitel, své budúcí vystřiehaje, uče i téSé je;
vystříhaje, aby opatrně sé méli, vlky hltavé po skutciech? znali, jenž
chtie lakomstviem vesken svet pohltiti a faleśnć' proroky aby po tom
znali, że sè s pravými proroky ani v pismé ani v skutciech nesjedna-
vaji, a jako falešné Kristy, jenz pravi, Zej jsü oni naprvnéjsí* Kristovi
úředníci, a súce v skutciech najvétéi jeho protivníci. Rádi by, by mohli,
jeho slovo udusili, jenZ sé jich pySé, lakomství, svatokupetství," smilství
i jinym jich skutkóm protiví.
Prvé sú sáhli na všecky kaply, aby v nich slova bożieho nekazali”;
toho jim Krisstus nepřepustil. Již sú sáhli, * jakož slyším, aby Bethlem
zbořili a v kosteléch, v kterých proti jejich zlosti káží, aby“ nekázali.
Také, uffám bohu, v tom neobdržie. Prvé sú sieti póhonů a kletby na
Huss rozestïeli,” a již na mnohé sú zavlekli. Ale“ poněvadž hus, lénie
pták, domácí, neletavý vysoko, jim ty sieti počela jest dřieti, ovšem
i“ jiní ptáci mnozí, jenž' i životem vysoko k bohu lécí, rozdrú jim jich
sieti. Zavlekli sú póhonem, ostrašili sú klatbú jako dřeveným ostřiešem
a konečný z túlu Antichristova sú šíp vystřelili, když sú boží službu
a chválu stavili. A čím viec chtie svú zlost tajiti, tiem ji“ viece ozna-
muji," a čím viece chtie byti svobodni, tiem viece práce mají, a čím“
viece svá ustavenie jako sieti chtie tvrditi, tiem sě jim více drú, a chtiece
mieti pokoj tělesný, ztratili“ sú jej“ i duchovní, jiným chtiece" škoditi,
sami sobě viece škodie.
Děje sě jim jako židovským kněžím a biskupóm, jenž, což sú chtěli
zachovati, to sú ztratili, a čeho sú sě chtěli vystřieci, v to sú upadli,
mně,“ by pravdu přemohli" v plně, jenž na věky přemáhá, mně,* by ji
utlačili, ana tu zvláštnost“ má, že čím ji viece chtie zastieniti, tiem viece
sě osvěcuje, a čím ji viece doluov tlačie, ač druhdy padne, ale potom
viece sě pozdvihne.
© chybf v P. — “ve Vdb za tim skrtnuto na. — * polhtyty Vdb. — *falleśnć Vdb. —
s zey gjju ony naprwneyjiy Vdb. — h ffwatokupetijtwi Vdb. — i ve Vdb za tím skrtn. la.
— kji P. — !gens Vdb. — " práce mají. P. — " a chtě jiným P. — ° mniem Vdb; mnèjic
P. — P ve Vdb za tím škrtnuto wl. — 3 vzvlástnost a vzrost P.
:“ Mat. 10, 23—26, cilováno však místy volně. — Minen zákaz kázání v kaplích, vy-
daný Alexandrem V. dne 20. pros. 1409; v. Palacký, Docum. str. 874—876. — * Nařízení
o sboření Betléma vydáno asi v srpnu a došlo do Prahy před koncem září 1412. — ?'! Mí-
něna asi péče o zachovávání interdiktu, jehož v některých 'kostelích od přátel Huso-
vých nedbáno. — "* Narážky na jednotlivé fáse Husova procesu, srvn. i č. 45. K dal-
šímu srvn. Knížky proti knézi Kuchmistrovi, Erben III, 253 n. — ^ Myslenka běžná
u Matéje z Janova.