Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
*2' Vdb
C. 49. 1412, Novemb.? 148
Protož, najmilejší, nelekajte sé, ani vás strach zamücuj, Ze nékterych
z vás pokúšie hospodin, dopüstéje, aby sláhy Antichristovy vás póhony
strašili. Neb die buoh otec kaZdému synu svému v Piísloví Salomüno-
vych*: „Nelekaj“ sě brzké hrůzy a obořených našie mocí zlých lidi.
Hospodinť bude u boka' tvého a ostřeže nohu tvú, aby nebyl popaden.*
A skrze Dauida die o svém každém slůze, jenž pro ného trpí“: „S ním
jsem v zamüceni, vysvobodim ho a oslavim ho.“
To védüce, najmilejšie bratřie moji, jakož die svaty** Jakub®: „Za
všelikú“ radost mějte! když v rozličná pokušenie padnete, védúce, že
slúženie viery vašie trpělivost činí a trpělivost skutek dokonalý má, aby
byli dokonalí a cel[í] v nicem nedostatecní.^. A potom die”: „Blahosla-
vený muž, kterýž trpí pokušenie, neb když zku&en bude, vezme korun[u]
života, kterúž jest" slíbil buoh milovníkóm svým.“
Protoż „stuojte” pevně v pravdě, kterúž ste poznali“; „vše, coz
činíte, čiňte jako synové boží.“ Doufajte, Zet jest Kristus svítézil, Ze i vy
svítězíte.“ Pomněte na něho, jenž trpěl“ od hřiešniekuov protivenstvie,
aby nepotuchli v své dobré žádosti. A spolu všickni, „složiece“ každé
břiemě a otstrčiece každý hřiech, běžmy trpělivostí“ k ustavenému boji,
hledíce na stvořitele viery" a k dokonači Ježíšovi, * jenž, předloživ sobě
radost, strpěl jest kříž, pohaněnie nedbav, a již na pravici* boží sedí.“
Ó poněvadž on, stvořitel, pán i král' všěho světa, bez své potřeby“
v božství ráčil jest sebe ponížiti v člověčenství, že jsa bez vinny, ráčil
nám hřiešným věrně tak“ slúžiti, že podstúpiv žízeň a lačnost, zimu
i vedro, trud i nespanie, v modlení, ponocování, v kázání, v práci i utie-
kánie trpél jest od“ biskupův, ot kněží, ot mistruov i ot zákoníkuov"
veliké hanéní, tak Ze sü ho nazyvali Zrácem i opilcem, bláznem i dábel-
nikem, svódci i bożim ruhacem, fkúc také,“ „že ten človék“ od boha
nenie,^ jemuž vloživše vinu kacierstvie“ vyvobcovali sú ho a z města
vyvedšě, na kříži sú ho pověsili“ jako zlofeceného.""
Ó poněvadž sú kněží tak učinili jemu, jenž jest všeliké neduhy slo-
vem, bez penéz a bez nákladuov jé** uzdravoval, dábly vymietal, mrtvé
kfiesil a boZiemu zákonu jé“ učil, nic jim neškodil, hřiechu do sebe
neměv, jedné že jim jich zlost zevně pravil: i co sè divite, že nynější“
* ve Vdb in mary.: J|Proverbilorum [tercilo. % ne Vdb in mary.: |Jla!
primo”.
'boha P. -- * vSeeku P. — 'mejte Vdb. — "st doplněno ve Vdb mezi řádky. —
" vše, což — boží o P až za vělou: Doufajte — svitézite. — ° jiwytyezytye Vdb. — P jest
trpěl P. — « trpélivosti bézme P. — " véci P. — * ve Vdb za tím 3krt. bo, — t král a pán P;
ve Vdb za lim skrinuto: sw. — " ve Vdb za tim škrtnuto w. — * tak věrně P. — * ve Vdb
za tím $krln. p. — * zakonyluov Vdb. — Y czlowel Vdb. — ? psáno: kaezyerijtwye Vdb. —
* poweilyly Vdb. — "^zlorenélio Vdb. — **gye Vdb. — «4 divime P. — © nyneffy Vdb.
5 Prov. 3, 25- -26. — ? Ps. 90, 10. — *Jac. 1, 2- -4. * Jac. 1, 12. — ‘° Srvn. 1. Cor. 16,
13. — "' Sren. Col. 3, 17. — "* Heb. 12, 1—2; srun. podobné uziti tohoto citätu v listé Wy-
cheove C. 22. — © Mat. 11, 19, Luc. 7, 34, Joh. 9, 16.