EN | ES |

Text view

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

228

rodové vydiviti, pobožnost a svatost, která se po všem světě roz- nášela, v prodlaužených a častěji opětovaných modlitbách, v častých postech, v hustém na místa svatá a daleká putování. v udělování chudým a potřebným, v nadání na záduší, v vystavení tak mnohých, ozdobných a podivení hodných kostelův, klášterův a špitálův? Kdeż jest to všecko? Spustne vám dům váš etc. Kde jest ta česká z dobrého a pobožného svědomí pocházející udatnost, která že někdy všem jak okolním tak i dalekým národům k hrůze a k strachu byla....? Kde jest ta v boji a válkách stálost a zmužilost . . . .? Kde jest ta někdejší tohoto království možnost? Kde rozšířené panství? Ach! Od půlnočního moře k polednímu, všecko Českému království pod- dáno bylo! Kde jest nyníčky Lucemburské knížectví? Kde Hranické ? Kde Korytanské? Kde Rakauské? Kde Gorické? Kde Cilické? Kde lehna Saská? Kde panství za Černým Lesem? Spustne vám dům váš! K tomuto vlasteneckému nářku připojuje pak tato slova, jež přímo komicky působí: O milej lve, coż jsi hrubć do koži ošklubán! Coż jsau potvorné na svátky oholilil* (Post. sváteéní z r. 1618, str. 28).

Není prý již v Čechách pobožnosti, není stálosti u víře. Čechové jsou u víře tak nestálí, že vzniklo o nich dokonce posměšné německé přísloví: Schwab ein schwetzer, Behem ein Ketzer. (Post. svát. 27.) Přestupují prý od víry k víře, od vyznání k vyznání; mnozí z nich se hlásí dnes k jedné, zítra k druhé víře. Kolik hlav, tolik věr. Sami z nich říkají, jak kníže Saské Jiří, že, co dnes věří, vědí, co zejtra věřiti budau, ne- védí .. ..* (II 110).

Nejvíce pobloudili prý kacíři v učení o svátosti oltářní, pokládajíce tělo Kristovo ve velebné svátosti za pouhé zna- mení těla Kristova (I 62). Novotářům u víře kazatel říká Nováci, Možná, že tímto pojmenováním míní hlavně Novokřtěnce. Není mezi nimi ani jednoty, ani řádu, ani žádného u víře základu. (II 5). Jsou to podvodní proroci (II 109), jichž vlastní práce jest, ani k pohanům, ani k Židům, než k nám, katolíkům, při- chdzeti . ..* (II 109). Proti jejich učení o odpuštění hříchův, o křtu, o pokání a o zpovědi horlí v II. na str. 221—222,; v. též post. svát. 123.

Též spřívrženci učení LutherovaaKalvínova často polemisuje: Luteryanci prý jsou podobni fariseům židovským; jako tito žádné v náboženství vrchnosti a hlavy neměli, tak Luterianští Predikanti žádné podnes hlavy nemají (I 40); připomíná, želuteráni nazvali patriarchu cařihradského ter sanctissimus, že však tento jim


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile