EN | ES |

Text view

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

227

jsou mimo kázání na neděle též kázání na Zelený čtvrtek, na pondělí a úterý velikonoční a svatodušní a j.

Ukázka (Die 1. vyd. 1618, un. 54 F 23). Kázání na 1. ne- děli adventní. Ev. sv. Mat. v XXI. položení. Text evangelia. Otázky: O čem dnešní evangelium správu dává? Odpověď: O slavném a královském Páně do Jerusaléma města královského vjetí.^ Co vsobě zdržuje? Tichost, totižto Kristovau, a rozličnau těch, kteří ho provázeli a vítali, úslužnost, atd. Jiné otázky, na .: Z čeho jest tichost Kristova patrná? Co se tím, že na tako- vém hovádku jel, jaké návěští dává? atd. Píseň na evangelium jest parafrasí příslušného textu evangelia. Začátek:

Co Matauš Evangelista | Píše (věř, jest pravda jistá) | V po- dílu dvacátém prvním, | Toť vám dnes spívati míním. | ; Že když se k Jeruzalému | Blížili; městu svatému, | A do Betfage uśli, | K hoře Olivetské přišli, atd. Jest to rýmovaná prosa.

Podobně spisovatel vykládá evangelia dnů svátečních.

Z písní, které Scipio do postilly vkládá, jsou též verše písně: Vesele zpívejme!, která se dosud zpívá:

Ej, Kristovo příští | Čtvero písmo jistí, | Nejpřednější v Těle, | Druhé v mysli celé, | A třetí při smrti, | Ctvrtým sauditi. (I 2). Scipio vůbec zálibu ve veršování. Často i to, co cituje latinsky, překládá ve verších českých, na . Ab omni peccato libera nos Domine ! překládá: Od hříchu všelikého | A bludu každého | I ode všeho zlého | Chraniž lidu svého! (I 383), nebo: ,Ab insidiis diaboli libera nos Domine!: Od aukladúv dábelských | Rač vy- svoboditi | A žádostí télesnyeh | Zauplna zhostiti!^ (I 383). Latinské přísloví in vino veritas překládá a rozšiřuje drastickým způsobem takto: Děti, blázni a ožralci | Jsau pravdy věrní maršalci. (II 198—199).

Spisovatel cituje nejvice pismo sv. a otce cirkevni, a podává četné příklady příběhů z písma sv.

Ukázky smýšlení spisovatelova. Jsa přísný katolík, Scipio stěžuje si často na úpadek víry katolické a pobožnosti v Čechách, Bývaly prý doby, kdy se v Čechách říci mohlo: Tento hospodář, neb správce města, neb kníže, neb král ete. katolickau víru vede a všecek dům, knížectví, království, atd.; to však bývalo, a kazatel si přeje, aby se ony doby zase vrátily (II 246); kde jest bývalá česká pobožnost, česká udatnost, bývalá síla a moc českého království?: Co pak u nés v Čechách, kde jest ta převeliká, které se nemohli všickni -


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile