EN | ES |

Text view

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

166

fortele, lsti, fochy, podvody, praktyty, falše ete., jimiž jedni z druhých zisku nabývati usilují? Ach, čeho se nedopauštějí!? Več se nevydá- vají již lidé pro samé nabytí nětčeho k živnosti tělesné!? Ach, jakých nástrojův válečných, ručnic, mečů, tulichů etc. (kdož je může vyčísti !) již nevymyslili k samé skáze a záhubě svých bližních !? A to jen pro dosáhnutí neb zdržení tělesného jmění! (770).

Hluboká učenost jeví se v díle Zámrského. Zná - kladně a cituje písmo sv., staré klassiky, církevní i světské spisy, zvláště oblíbené středověké skladby své doby, uvádí příklady z historie církevní i světské, ba naráží i mimovolně na mythologii Geskoslo- vanskou [Veles, 135.5)]. Uvozuje často Veleslavínovu Politii (117), Historický kálendář, českou Kosmografii Můnsterovu (99, 400, 421), Kosmu, Hájka, Aeneáše Sylvia atd. (Dle Zíbrta, Sborník historický, 1886, 81.)

Postilla Zämrshého ma velikou cenu kulturně historickou. Zíbrt sestavil z ve zmíněném článku kulturní obrázek poměrů českých na sklonku 16. století. Podává obraz života rodinného, potom ukázky ze života prostého lidu, pak lidí vznešených a konečně kněží růz- ného vyznání. Nás zajímati bude nejvíce obraz poměrů náboženských, jak se jevil v Čechách na konci 16. století. Podáme jej tudíž ve struč- ném výňatku ze Zíbrtova článku :

Ku všeobecné zkáze mravů napomáhá zdřímalá ospalost a nedbanlivost církevních správců. Tito jsou více zddostivi hrsti ječmene a skývy chleba než spasení lidského (466, 752, 1228). Na kázání tlachají, co slina k hubě připlaví, někteří jako úhoř po trávě se plazí, onoho drbne, onoho nechá, svaté písmo po kusu co psi mrchu trhají, kázání na jednostejné kopyto krájí, neb jednou strunou břinká (XIII, XX, 210, 567). Jaký život vedou, ó Bože, Bože, ty znáš, i dobrým lidem jest povědomé! (171). Tím klesá a jen klesá vždy více vážnost kněží a ka- zatelů, jichž losem jest koláč vlčím pepřem posypaný. (1043). Není vážnosti kjejich úřadu kazatelskému. Krčem- níci a flutkové, že kněz o Inu, konopich, řípě, kaši, kuchyni, o děvkách, vřetenách kázal, tlachati se nestydí. (304). Lidéjiž nevěří tomu, co knéz na kázání mluví. Říkávají: By sám Bůh

8) Často po svatbě nastávají svárové a různice: on (muž) sobě vinšuje, ženě své pak přeje, aby divokau husí byla a někam k Velesu pryč na moře za- letěla G. . (135). Avšak Zámrský opsal místo toto téměř doslovně z Rešeliova Syracha, XXV. kap. list Ff V., pramene, z něhož čerpal, ovšem neudav. (Sborník hist. 1886, 150.)


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile