Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
138
hospodyně, ješto nedbáte napomínati svých pacholkův, děvek, a vésti
je ku poznání Boha, . . . že musíte za to v pekle horaucím trpěti
téžkú mauku! Nébrž jako oni na vás žalují, kterak pro vaše dílo
nikdy nemohau na mši jíti na malú chvíli, ani hospodář, hospo-
dyné se zbüfí: „A, a, meškáte mne !*.. On, drahý Pán Ježíš, za tvého
pacholka, za tvú dívku dal vše, což měl... A ty pak dada kopu
neb dvě pacholku neb děvce, i chce ho tak mnoho požívati nebo
vice neZ Buoh, aby on byl tvého pilnějí, tvých sviň, než Boha.“
(20° a j.).
Hospodáři nestarají se o spasení své čeledi
nekárajíce anetrestajíce jejích hříchův: „Nu, vy
hospodáři, hospodyně, ješto v svých domích dopustíte svobodu míti
k hfíchuom! Ano věrují, bohdákají, přísahají, peskují, lají, zjevně boží
pfikázání pfestupují, a vy nedbáte ;.. jedàu svobodně, kam kdo ráči,
v neděle svaté beze všeho studu, beze vší bázni Boží, v krčmách
leží, zžerau se, — a žádný tomu nic nedí!“ (389%).
Péčeověci světské brání hospodářům starati
se o éeled, ,anit se rmütí, fresují, pečují, anť nemuož modlitby
právě říkati, aby nepeóoval na ono i na ono ...* (427).
Zlí hospodáři mají zlou čeleď: „Ah, jak by se (ty)
zbauřil, kdyby pacholek tvůj neučinil, co by ty kázal! Ale že toho
nečiní, co búh velí, o to se málo staráte... Žalujete-li, jakož často
i na zpovčdi žalují, že čeled nekolná, neposlušná, bývá-li to? Proč
to? Proto, že vy sami neplníte přikázání Božího a přestupujete sami
a jiných nevedete, aby plnili je. I hodnú pomstu na vás Buoh dává,
že vám dává zlau, neposlušnau čeled...“ (125%. „Proč jest, že vy
zlú čeled míváte, hospodáži, hospodyné? U pry: ,Mám zlú čeled, že
mám s ní psoty dosti!“ Víš-li, že proto, že jste sami zlí?, i dopustí
na vás buoh zlé, aby zlí zlé trápili, lotr lotra.“ (306%).
Rokycana kárá zvlášté surové nakládání s če-
ledí: „Opět hospodář, hospodyně. U prý; ,Musit se také člověk
rozhnévati a požehratil“ A to nazuove žehráním, ano bude zteklé
rozpuštění a vylití bnévu, anit sobé zlajf, peskují, hospodář čeledi,
hospodyně též: „Nešťastný takový padúše a ty, bezectná mrcho psí!'
Ješto jest to všecko ďáblovo jednání, že k své čeledi tak ukrutně se
maji...* (70%). „Uzfiś, anit hospodaź zlaje, peskuje jako pes pacholkuom,
paní děvkám hanebně kobyl, kurev jim nadá, a neříkaj nic! A díš-li, že
jest to zlé, anif: ‚A, a, kněže, musíť nějaký řád býti, musíť se báti l“
I chtí řád neřádem uvésti: neřádně, nešlechetně zlaje, a chce řád
vésti tím; rovně jako by ďábla ďáblem vyháněl .. „“ (4255).