Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
112
napsáno a ustanoveno, aby toho v neděli nebylo, ani ještě v ten
svátek trium Lectionum. Nebo nemá nedělní služba Boží této po-
staupiti. A oni nechajíce služby nedělní i svaté Trojice, nuž: re-
kviem, rekviem!, aby ofér nahnali, jenZ já toho nehyzdím, kdyby
to řádně vedli, z milosti a lásky, nekupéfce, neprodávajfce . . .* (842^).
3. v platech za „vigilie“ : 202», 239^ atd.
4. v platech za odpustky: , .. . po hříchu nynější kněžstvo nevede
lidu k tomu, aby činili vuoli Boží, ale více je vedau k odpustku om,
k uoférám, aby sobé nahnali . ..* (14); „ba i odpustkuovť dobudau,
aby lid k sobě obrátili a ofér nahnali... Oni málo dadúc více žádají
vziti*. (2742).
b. v platech za oddavky: 239.
6. v platech za pohřby: 989^.
7. v platech za různá svěcení, na př. za „svěcení mazanců“
(179) atd.
Zkrátka kněží vše, čím přisluhují, hledí také
zpeněžiti, aby co možná nejvíce „ofér“ získali; oféry
musí jim všichni dávati nejméně třikrát do roka: „ješto
oni žádného nenechají, aby ho neutrhli hospodáře ani otroka, musíť
jim všichni najméně třikrát do roka oféru dávati. Da, od oddávání,
vset zpeněží; desátek jim dajte, nechcete-li v klatbě býti! An nebo-
žátko nebude míti, a vždy knězi daj!“ (239). R. mluví též proti
způsobu, jakým ofěry se dávají: „Než pak z té řeči, jako dí
čtení svaté: „Obětuješ-li dar svüj k oltíti etc. knóżi lakomi, svato-
kupeétf berau sobé fkauc: ,Hle, Zet má oférováno bftil* U, v$ak nedi:
na oltáři, ale k oltáři! A oni pak se vším na oltář. Ano jsau na to ka-
nonové a decretum, že ženy nemají tu blízko k oltáři přistúpati ;
a to ženy mladé, přípravné. pyšné, hrdé tam ruce ztáhají na oltář
s frýžemi perlovými, čistými. A kněz mladý stojí ruce klada.....
Takt jest dábel mnohé knéZzí oslepil, że oni lecos sobě vezmauc z řečí
Božích i klamají lid o jich duše. Nebo když jest Pán Ježíš tu řeč
mluvil: ,Obétujes-li dar tvàj k oltári', však tehdáž nižádný jest ne-
býval při oběti, když jsau obětovali, než sám biskup, a lid veškeren
vně stál. A toto všichni se tam trau k oltáři beze všeho studnu !“ (265*-b),
Za peníze zapisují kněží lidi do svých knih: „Mniši
a kněží lakomi: ‚А, а, daj toto a budeš míti věčnů památku! Ba,
jestliZet tebe neuchová Buoh, vpíáem té v na&e knih y!* Ba, jestliZe
jsi v uony knihy věčného života vepsén, nechť tebe žádný po smrti
nezpomene, dobřeť jest tvá věc; pak-li nejsi, ba byť všichni kněží
a mniši po všem světě tě psali v své knihy, toběť to nic platno není.