Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
57
a krajinách, což se děje „podle zámyslu svatokupeuov, ješto peníze
téží bobem i svatými, ukládajíce milostivá léta u hrobno svatých
a v chrámiech matky boží a praví tu lidu o velikých milostech a od-
puáténie hfiechuov . . .* (257"); (pod. 825). Proti poutem do Ríma,
do Cách a j. v. 154^, 257 aj. To vie jest zbozuost jen vnéjsí,
která se jeví též posty. Kněží a mistři, potom knížata, páni a mě-
šťané postí se tím způsobem, že „uloží sobě na každý den sytý oběd:
ryby ve trojích proměnách, v jiných a v jiných kořeních, huspeniny
rozkošné, heryůky, vyzinu, fíky a mandly, řecké víno, i jiné véci roz-
košné v nemalém počtu krmí, víno k tomu dobré a pivo husté pijíce
aż do večera, a s tím spat puojdü “ (789). (v. též 171). I sedláci
„jich následují, pokudž najdále mohá; ač tak rozkošných krmí míti
nemohü, ale nażerń se smatlok obecnych, że jim ledva bricha statéf . . ."
(78°). Mistři pražští ukládají k postu strelećnimu a patećnimu ještě
půst sobotní k poctě Matky Boží (2135). Půst není však nic platen,
neboť hříchy trvají dále. -— Ani pře modlitbě není pravé pobožnosti.
Modlitba prostá nestačí; žádá se na lidech, aby Bohu ke cti
„mnohé písmo tvořili pod sladkými notami a mnoho ústy bublali vy-
myšlených modliteb obyčejem pekelníkuov.“ (82%). „Nynější kněží...
napsali jsú sobě veliké knihy k dlúhému bublání, a ne k modlení
v duchu a pravdě“ (85°), a „domnívají se, že pro svá mnohá bu-
blánie a Ťvanie budú uslyšáni“ (213°). Modlí se za lidi „na svatých
hodinách“ a lidem to ohlašují „zvony velikými o puolnoci i o po-
lodni.“ „A všichni lidé za nic by nestáli bez jejich modliteb!* (213^).
A jako kněží, tak bez pravé pobožnosti modlí seilid:
jedni „na prázdno jedne ústy klapají“, „jiní . .. se za ty věci modlé,
které sú jim k zatracení“ (na př. za štěstí, zdraví, atd., vůbec za
věci světské), jiní modlí se k stvoření místo k Stvořitelí, na př.
ke obrazům, „domnívajíce se, že divy činí a že v nich moc boží jest
k uzdravení a nebo k jiným pomocem“ (132%), „jiní se modlé svatým
a některým nejistm a mnichóm utylym ..., a prosí jich, aby je vy-
prosili ze zlých věcí, z vězenie, z neštěstí, z hanby světské, od bo-
lenie zubuov i očí, od vlkuov, od hadóv i od jiných věcí protivných
a od nemocí“ (132%), „jiní padají klekajíce na kolena před papežem,
modléce se a zlatých mnoho k své modlitbě přidávajíce ..., jiní pa-
dají a klekají před mocnými tohoto světa, před císaři, před králi,
před knížaty, pány, pochlebujíce a modléce se jim za dary,.
jiní se modlí čarodějníkóm, kúzedlníkóm, hadačóm, aby skrze ně
zdraví nalezli a zvěděli o svých škodách ...“ (132), Není zbož-
nosti, není víry pravé. Lid je v hříštích zatvrzelÿ; snadno