EN | ES |

Text view

354


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

279

také dovoliti, aby větší nepravosti se nepáchaly (!) ale přílišné lichvě ovšem magistrát zabraňovati. Třetí věc, nenávist proti kře- stanüm, jest dvojí, vnitřní a vnější; vnitřní nemůže magistrát zabrá- niti, ale vnější musí se se vší rozhodností opříti. Tato jeví se prý zejména též jímáním dětí křesťanských, jich zabíjením, jichžto krev k rozličným kauzlům užívají. Též veliké lichvy naprodají, které aby svobodněj činiti mohli, poddávají ofticírům, knížatům, auředlníkům, hejt- manům dary, jak na stříbře tak na zlatě, by je k sobě naklonili, kteréž stříbro skrze své nesčíslné podvody, nalícené kupecké věci, splískané,

slepené na oko šaty, od křesťanův vytahují... Kupcům, handlířům, řemeslníkům jejich chléb od huby se jim utrhuje a těm zlodějům potu- tedluym, z dábla otce narozeným se přeje.. . Tomu jest třeba

brániti, ale mnozí s židy prý se spolčují; obávati se velice jest, aby ti, jenž spolky s Židma (!) na světě méli, s nimi také společně na smrti neplatili. (I, 34—36). Židé čekají Messiáše. Ten jim prý vystrojiti skvostné hody, při nichž bude Behemoth, vůl ži- dovsky, Leviathan, velryba židovská, Bariachne, pták židovský; při hostině židé se nažerau a naperau a Messiáše mastnau hubau ehváliti budau (DY Ö Spasiteli müj! Zdaliž to nejsau střeště- ného mozku dětinské vrčáby ? Zdaliž to není Písma Sv. vyvrácení a Thalmuda ddblem posedlého z myślinky (!), s kterými (!?) mysl hlaupau jejich a zaslepenau již přes tolik tisíc let drží? (I, 36—42). Proti talmudu mluví kazatel zvláště na str. II, 735 a sl.

Při všech špatných vlastnostech, které jsme u Náchodského po- znali, uznati musíme jeho neobyčejnou výmluvnost. Jazyk jest ovšem u něho v žalostném úpadku. Vlček srovnávaje - chodského s Abrahamem a Sancta Clara praví, že mu něco chybí, co ho staví hluboko pod jeho vzor: vrozená, přímo dětská poesie. Náchodský zůstává vżdyjenkazatelem akaratelem. (Vié. If, 27).

Daleko mírnější kazatel byl Pavel Aotav (f 1114). Mél velikou sbírku knih, kterou s vlastními svými rukopisy věnoval cisterciákům v Plasích. Tito z vděčnosti vedli pak náklad na jeho postillu, kterou vydal r. 1720 Matěj Josef Hájek, rektor semináře arcibiskupského v Praze. O Axlarovi v. Jg. V, 870, Jir. I, 40 (I, 212), TI, 880, CCM 1892, 334, CCM 1895, 314. (Dr. A. Podlaha). Dodatek v CCM 1897. Postilla jeho (mus. 39 B 4, v 4^) tento titul :

Nábožně horlivý vůdce do města svatého nebeského Jeruzalema, aneb kázaní vejroční nedělní, někdy porozdílně hlásané skrze vysoce důstojného a vysoce učeného P. P. Pavla


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile