299
299
View options
Show:
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
A. XXXVII—XXXVIII. pal
V. Summau, konšelé pauhé spravedlnosti šetřiti budau, a
při těch přech i při všech jiných spravedlnostech lidských,
kdežby se práva psaného nedostávalo, mají na svá svědomí
rozsudky činiti, a tak se chovati, aby vždycky více byli naklo-
néni k milosti, k slitování a k milosrdenství, nežli k přísnosti,
potud pokudž by osoby, příčiny, místa a časové toho potřebo-
valy. Tak jakž o tom na jiném místě dole položeno jest. |
Saudcové vždycky více nakloněni buďte k milosti a k slitování, nežli
k přísnosti, pokudž by osoby, příčiny, místa a časové toho potřebovaly,
VI. A když tak v upřímnostech svých při spravedlnostech
lidských kráčeti budau, Pán Bůh práci jich požehná, aumysl
jich upřímný přijme. A by pak v něčem z nedorozumění (jakž
se to lidem často v tomto světě přiházeti mu'í) poblaudili:
tedy jich dobrau, upřímnau a snažnau vůli za dokonalý skutek
přijme, když jediné ta vůle jich pocházeti bude z upřímnosti, a
ne z hněvu, ne z pomsty, ne ze zlosti aneb zlobivosti. Staré
jest prísloví: Ultra posse viri nom vult Deus ulla require: nad
nemožnost žádného z lidí Pán Bůh nepotahuje; na dobrém a
upřímném úmyslu přestávati ráčí.
A. XXXVIII.
I. Mezi saudcemi a konšely potřebí jest také lásky a
svornosti, proto, že kdež jsau svárové, různice, zlá jedněch
o druhých domnění, nechuti, závisti, osob k osobám nelibosti,
tu se nic dobrého a stálého spůsobiti nemůže; nýbrž taková
práce všeckna na různo půjde. Nápodobně kdyby jeden vůz od
rozdílných formanův s předu i g zadu koňmi tažen býti měl,
tak žeby jedni sem, druzí tam jej, a jedenkaždý k sobě obraceti
a natahovati chtěli; aneb jedna lodí od nesvorných plavcův
kdyby byla spravována, aby jedni k veychodu slunce a druzí
k západu túž loď vesly svými hnali: tehdy nic nesvedau a ne-
spůsobí. 'Takt jest i spravování obecného dobrého a udělování
spravediností lidských. A protož konšelé svornosti milovníci
buďte. Ne bez příčiny povědíno jest: Concordia parvæ ves
erescunt, discordia magne dilabuntur: svorností maličké věci
veliký zrost berau, nesvorností pak veliké k roztržitostem, ano
1 v nic přicházejí.
Konselé buďte spolu v upřímné lásce a svornosti, jedni o druhých
domnění zlého nemívajíce; neb to činí překážku jednání obecnímu,
Download XML • Download text
• Manuscript line view • Facsimile