EN | ES |

299

299


Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.

index   < Page >

15 Prdva konšelská.

v náležité spravedlnosti posluhovali i udělovali. Tak jakož onen dobrý král Jozaffat saudcům v jednomkaždém městě to pfedkládal, a zbuzuje je k spravedlnosti, takto jich napomínal: Vizte (řka), což byšte činiti měli; nebo ne lidský, ale saud boží püsobiti a vykonávati budete; a což byšte koli tak saudili, na vás se to vztáhne. Bázeň boží buď mezi vámi, s velikau péčí a bedlivostí všecko konejte. Neboť není u Pána Boha nespra- vedlnosti, ani přijímání osob, ani chtíč aneb žádost k darům. A sám Pán Bůh velí, řka: Saudce a správce ustanovíš, aby I. 1 spravedlivým saudem saudili a rozeznávali, na Zádnau stranu s *

neuchylujice. Nebudeš přijímati osob, ani dariv; nebo darov ;

oslepují oči maudrych lidí, a změňují slova spravedlivyc , Spravedlivé, coz spravedlivého jest, ucinis, aby Ziv byl a vlac zemí, kterauž Pán Bůh tvůj dal tobé. A protoż znajice, Ze n | sobě drží úřad pána velikého, povinni budau tak ho šetřití < aby v tom Pána Boha svého nerozhněvali, a svému svědom neublížili, kdyżby ne vedle spravedlnosti a práv těchto, ale toliko vedle chtíče svého lidi rozeznávati chtěli, na bohatství, na mocnost, na přátelství aneb na dary v tom se ohlédajíce, ne- šetříce v tom vůle boží a dobrého svědomí, kteréž jim při smrti j v den saudný za svědka bude.

II. Také za saudy a své ortele, kteréž vedle spravedlivého uvážení a práv těchto vyměření činiti budau, nemají se stydéti, ale povinni budau k nim se přiznávati, a zastávati, a lidem podle nich k spravedlnostem dopomáhati: proto Ze císaf Justi- nianus ne bez slušné a hodné příčiny, vypisujíc spravedlnost, takto o položil, žeby spravedlivost byla stálá, nepohnu- tedlná a vždycky trvající vůle, práva svého jednomu každému v rovnosti udelujici. To jest, aby saudce jedenkażdy, kdyżby měl o jakaužkoli věc, v jakéžkoli při, ortel vynesti, pilně, be- dlivě a spravedlivě jej prvé uvážil, tak aby při svém rvědomí žádného k pochybnosti znamení nepozůstavil, pročby se potom za týž ortel styděti měl, aneb, že takový vynesl, musil by toho litovati. Staré obecné přísloví: Cožkoli činíš,"* čiň opatrně a prohlídej k konci.

III. Ze pak počátek maudrosti jestiť bázeň Páně, protož saudcové za Pána Boha prositi ustavičně mají. A tak budau-li


Download XMLDownload textManuscript line viewFacsimile