Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
15 Prdva konšelská.
v náležité spravedlnosti posluhovali i udělovali. Tak jakož
onen dobrý král Jozaffat saudcům v jednomkaždém městě to
pfedkládal, a zbuzuje je k spravedlnosti, takto jich napomínal:
„Vizte (řka), což byšte činiti měli; nebo ne lidský, ale saud boží
püsobiti a vykonávati budete; a což byšte koli tak saudili, na
vás se to vztáhne. Bázeň boží buď mezi vámi, s velikau péčí
a bedlivostí všecko konejte. Neboť není u Pána Boha nespra-
vedlnosti, ani přijímání osob, ani chtíč aneb žádost k darům.“
A sám Pán Bůh velí, řka: „Saudce a správce ustanovíš, aby I. 1
spravedlivým saudem saudili a rozeznávali, na Zádnau stranu s *
neuchylujice. Nebudeš přijímati osob, ani dariv; nebo darov ;
oslepují oči maudrych lidí, a změňují slova spravedlivyc ,
Spravedlivé, coz spravedlivého jest, ucinis, aby Ziv byl a vlac
zemí, kterauž Pán Bůh tvůj dal tobé.“ A protoż znajice, Ze n |
sobě drží úřad pána velikého, povinni budau tak ho šetřití <
aby v tom Pána Boha svého nerozhněvali, a svému svědom
neublížili, kdyżby ne vedle spravedlnosti a práv těchto, ale
toliko vedle chtíče svého lidi rozeznávati chtěli, na bohatství, na
mocnost, na přátelství aneb na dary v tom se ohlédajíce, ne-
šetříce v tom vůle boží a dobrého svědomí, kteréž jim při smrti
j v den saudný za svědka bude.
II. Také za saudy a své ortele, kteréž vedle spravedlivého
uvážení a práv těchto vyměření činiti budau, nemají se stydéti,
ale povinni budau k nim se přiznávati, a zastávati, a lidem
podle nich k spravedlnostem dopomáhati: proto Ze císaf Justi-
nianus ne bez slušné a hodné příčiny, vypisujíc spravedlnost,
takto o ní položil, žeby spravedlivost byla stálá, nepohnu-
tedlná a vždycky trvající vůle, práva svého jednomu každému
v rovnosti udelujici. To jest, aby saudce jedenkażdy, kdyżby
měl o jakaužkoli věc, v jakéžkoli při, ortel vynesti, pilně, be-
dlivě a spravedlivě jej prvé uvážil, tak aby při svém rvědomí
žádného k pochybnosti znamení nepozůstavil, pročby se potom
za týž ortel styděti měl, aneb, že takový vynesl, musil by toho
litovati. Staré obecné přísloví: Cožkoli činíš,"* čiň opatrně a
prohlídej k konci.
‚III. Ze pak počátek maudrosti jestiť bázeň Páně, protož
saudcové za ní Pána Boha prositi ustavičně mají. A tak budau-li