Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
B. LXI. 69
takového člověka svědomí, jakby při právě váženo býti mělo,
saudcové dobře povážiti mají. A £m eriménalibus causis, v ptech
na hrdla ztracení se vztahujících, ovšem svědomí takových lidí
se nepřijímá, proto že jest právní regule: Quz juris infamia
motatur, eum nec in civili, nec dm criminali causa testimonium
dicere, mec dm ewm, qui ipse infamis est, testari posse. Kdozby
právem aneb saudem k snížení na své poctivosti přišel: ten
ani v při městské, ani v při hlavní svědectví dávati nemůže,
aniž proti tomu bude moci svědčiti, kterýžby též k snížení na
poctivosti své přišel.
IX. Fortuna, ne&téstí povaha, jako jsau lidé nuzní, chudí,
mizerní, kteříž pro chudobu v ledacos by se vydati mohli, jsauce
dary a lahodnými řečmi k něčemu přivedeni. Přísloví jest
obecné: Paupertas inimica bonis moribus, chudoba nepřítel
dobrých mravů. Avšak sola paupertas non repellit testem, sama.
chudoba nezahání svědka -od svědomí. Neb člověk chudy, věrný
a dobře na své cti zachovalý má ve všech přech za svědka
přijat býti. A tuto toliko se rozumí o těch chudých, kteříž, ná-
podobni jsauce k Zebráküm, Zivoty své povétrné vedau a z chu-
doby v ledacos nenáleZitého se vydávají.
X. Fides, vira, jako jsau Zidé, Turci, Saracenové a jinf
lidé nevérnf, pobéhlei, Apostate, kteříž od víry křesťanské od-
staupili aneb víru obecnau křesťanskau zapřeli. Nebo kdož při
víře svaté a při čistém slovu božím jest vrtkavý, ten také při
věcech časných víry hoden není.
XI. Manžel manželce své, ani manželka manželu svému:
též muž proti ženě své, ani žena proti muži svému svědomí
dávati nemohau. A také synové a dcery otci, pokavadZby byli
nedílní otce, nemají svědčiti. A zase otec synům též svédéiti
nemá, dokavadžby jich dílem neodbyl. A též bratří bratrům,
ani sestry jedny druhým svědčiti nemají, ani proti nim, kdyby
sebe nedílní byli.
XII. Též také, kdožkoli. s kým statek má a s ním jest
o ten statek nedílný, nemá jemu o ten statek svědčiti. A tak
všickni, kteřížby sebe nedílní aneb v jaké společnosti byli, toliko
o ten statek sobě jedni druhým svědčiti nemají.