Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
334 O veytrénosti,
Byl-li by kdo pro podezření mordu do vězení dán, a v něm se šest
nedělí držal; a žádný se proti němu za původa nepostavil, ani zbraň jeho
podezření v sobě nenesla: právo ho na čest a víru nebo dostatečné rukojmě
propustí.
N. LVII.
Přátelé krevní, tolikéž i žena zabitého, mohau z vraždy
viniti. V$ak jestli Zeby po zabitém děti zůstaly: tehdy žaloba
i na místě dětí od žalujícího na toho, od něhož se vražda stala,
má se učiniti. A což saud přinese, na tom přátelé, žena i dětí
zabitého povinni budau přestati.
Přátelé krevní, tolikéž žena zabitého, z vraždy mohau viniti. Však
züstaly-li jsau po zabitém déti: tehdy žaloba i na místě dětí činiti se má,
N. LVIII.
| Jestli žeby bratří zabitého, jsauce lidé duchovní, nechtěli
aneb nemohli vražedlníka svého bratra z vraždy viniti: však
proto jiným přátelům, jako streycům, ujcům, vnukům, ano by
i další přátelé byli, cesta k obvinění z té vraZdy se nezavírá.
Přátelé bližší zabitého jestli žeby viniti nechtěli neb nemohli z vraždy,
tehdy dalším přátelům cesta se k tomu nezavírá.
N. LIX.
Komuzby se cti a hrdla dotykalo, a on svědka aneb svědky
by obsílal, aneb poháněl, však by jich sobě bezelstně připraviti
nemohl: ten nemá o čest ani o hrdlo sauzen býti, lečby mu
svědek aneb svědkové, kteříž v též zemi jsau, připraveni k svě-
domí byli. Pakliby v cizí zemi byli: tehdy má je poháněti aneb
obsílati tím práva pořádkem, jakž táž země za právo má. Avšak
v své takové při, žádaje odkladu užiti, povinen bude svědka
aneb svědky ty před právem jmenovati. A bude-li na něho od
práva přísaha vzložena, povinen bude ji vykonati, že v tom
fortele žádného nepožíval a nepožívá, tak jakž o tom PB. XLVII.
položeno jest.
O čest a hrdlo žádný sauzen býti nemá, lečby mu svědek aneb svěd-
kové k svědomí připraveni byli. Avšak bude povinen ze jména svědky
jmenovati. A bude-li nań piisaha vzlożena, że v tom odkladu fortele nepožívá,
má ji vykonati. B. XLVIII. A. LIV.
O. I.
I. Těch, kteříž sobě sami hrdla odjímají mečem, provazem,
skočením s hůry do studnic, záchodův, do vod, dolův, aneb jakýmž-