Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
24
Tak pozdvihl se Steinfeld ke stupni veliké slávy, jsa chválen a ve-
leben pro ctnosti, horlivosť i vědomosti členů svých daleko široko. Sem
obrátili se tedy, příkladem a povzbuzením slavného muže Jindřicha Zdíka,
biskupa moravského řádu prémonstrátského, dojati, vévoda český Vladislav
s chotí svojí Kedrutou, chtějíce zakládati první klášter prémonstrátský
u nás na Strahově v Praze, o zařízení konventu přesně dle řádu sv. Nor-
berta, jak vypravuje nám Jarloch ve svých letopisech: »A ač toho času
řád náš nebyl ještě rozšířen, velikým plál horlením jak v Prémontré, tak
ve všech kostelích našeho řádu a zejména ve steinfeldském kostele, jenž
neměl nebo nemá v řádu druhého. Jeho tehdáž přelíbeznou vůní
vábení jali se knížata zemí všudy zakládati kostely nové a osoby řádu
povolávati k osvícení zemí svých. Mezi nimi byli i ti zakladatelé, o kterých
nyní řeč jest (Vladislav a Kedruta); ti podavše žádost svou prvé kapitole
(do Prémontré), pak steinfeldskému kostelu, dosáhli toho-úplně, oč žádali;
neboť nařízeno steinfeldskému proboštovi, aby věc jejich vyřídil a povolil,
zač bylo žádáno . [I neváhal tudy probošt (Ebervin), !) muž zbožný, vy-
plniti, co mu bylo poručeno, nýbrž vzav s sebou bratry a pana Godšalka,
odebral se do Čech; přišed do Prahy, uctivě jest přijat (1142), zavázal se
přijmouti místo, a posléze domů se vraceje, zůstavil tam se strany své
zmíněného Godšalka s bratry, aby konventu připravili prozatím příbytky
dřevěné. A když tyto byly hotovy, opět po uplynutí roku týž probošt se
navrátil (1143.), veda s sebou konvent kleriků spolu s opatem, kterého
byli zvolili a jemuž říkali Gezo, jenž by byl pana Godšalka rád u sebe
podržel, než probošt jeho poručil mu vrátiti se do Steinfeldu, aby očeká-
val to, co mu bylo od Boha napřed určeno.« Potud Jarloch.*)
Tím přispěl Ebervín podstatně k zařízení řádu prémonstrátského
v Čechách, jenž nabyl ze Strahova i v pozdějších dobách veliké slávy.
Klášter strahovský jest dodnes předním domem v celém řádu; od
světské i církevní vrchnosti bohatě byv obdařen, vydal církvi celou řadu
hodnostářův i učencův a překonav všecky bouře, těší se ještě dosud ne-
hynoucímu rozkvětu. Ku klášteru strahovskému přibyl záhy panenský klášter
prémonstrátek v Doksanech nad Ohří, vzniklý snad zároveň se Strahovem
r. 1142. nebo 1143.3) a podřízený klášteru tomu, odkud dostával až do
svého zrušení r. 1782. probošty. Prvním proboštem doksanským byl Adal-
bert z konventu steinfeldského, kterýž patrně přišel již s prvními pré-
mostráty steinfeldskými do Čech a zastával hodnosť svoji v Doksanech
!) Něco výše nazývá jej Jarloch »mužem dokonalé nábo2nosti«. (Fontes |. c.
str. 484.)
*) Fontes rer. Bohem. Il. 486., téZ 410. a 457. — Mon. Germ. SS. XVII. 695. aż
696. Přirovnej, co s několika chybami vypráví o Strahově dle steinfeldskÿch archiva li
Dr. Bársch, Kloster Steinfeld (Schleiden 1857) str. 167. sg.
*, Die potvrzení Přemysla Otakara I. z r. 1226., jež chová se v c. k. dvorním
archivu vídeňském Hugo, Ann. Praem. I. Prob. 518—521, bylo prý to r. 1141., dle
Neplachovy kroniky u Dobnera (Mon. hist. Bočm. IV. 105) r. 1142.