Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
28
pravověrnosti v církvi. Proto, když vyskytovala se nauka katharů na
dolním Rýně, vystoupil proti nim slovy a spisy svými, bojuje s kanovníky
svými s velikou horlivostí o překonání jejich. Zachováno jest psaní, jež
psal r. 1146. sv. Ber nardu z Clairvaux o bludných náukách lidí téchto.!)
Jak již dříve bylo řečeno (str. 26.), tvrdí mnozí spisovatelé, arciť roz-
hodně nesprávně, že Ebervin umřel r. 1160. po 39leté vládě; oba údaje
jsou chybny, a jedna chyba zplodila druhou. Neboť právě z listů Oldřicho-
vých vysvítá,*) že Ebervin byl již za papeže Eugena III. (1145—1153)
nebožtíkem, a jelikož byl Ebervin tomuto papeži znám a častěji snad pí-
semně s ním vyjednával, spadá tedy úmrtí jeho do těchže let 1145—1153,
patrně asi kolem r. 1153. Dle některých spisovatelů zemřel v pověsti
muže svatého; Oldřich sám zve jej předchůdcem svaté památky (sancte
memorie predecessor) 3) a svatÿm otcem svým. Den úmrtí jeho není zcela
určitě znám. Nekrolog arnsteinský mlčí o tom, opat Jiří Lienhart*) uvádí
den 10. dubna. Svědek v poselství steinfeldském r. 1163,*) jménem Ever-
winus, byl toliko kustodem klášterním.
Při smrti Ebervínově byl řád prémonstrátský v zemích našich již
dostatečně upevněn. Bylo nyní zde na něm samém, dále se zvelebovati a
šířiti, o čemž se krátce zde zmíníme. Přihlížejíce však jen k nejstarším
dějinám řádu, uvedeme toliko ony kláštery, jež ve 12. století, nebo po-
čátkem 13. vznikly, tvoříce dohromady rozsáhlou provincii řádovou (cz»carza)
českomoravskou, k níž patřily též některé kláštery rakouské, a jež
v pozdějších stoletích ovšem prodělala mnohé změny i osudy. Po krátké
přestávce založen byl na Moravě r. 1181. panenský klášter kounický nad
řekou Jihlavou (Rosa coeli) ještě návodem Godšalkovým (Tj 1184.), r. 1184.
mužské opatství Milevsko na Táborsku, r. 1190. mužské opatství Louky
(Klosterbruck) pod Znojmem, r. 1195 mužský klášter v Teplé a r. 1198
panenský v Chotěšově, obadva založené od blahosl. Hroznaty (f 1217),
r. 1200. mužský klášter Zábrdovice u Brna a r. 1211. panenský klášter
v Nové Říši na Moravě.“) V Horních Rakousích vzniklo r. 1218. blíže
!) Cf. Mabillon, Opp. S. Bernardi T. I., 473 (Paříž, 1723). Nat. Alex. Hist.
Eccl. saec. XI. et XII. c. 4. a 11. T. 7. f. 81. Aub. Miraeus, Chron. Praem. 45. a 110.
Waghenare, Vita S. Norb. (1651) 294. J. Lienhart, Spir. lit. Norb. (Augsburg, 1771)
I. 121—127) a II. 215. Jan Garetius, De vera praes. Corp. Christi in Euchar. Ma-
billon, Anal. III. 452 in Opp. S. Bern, 1. 1487, (ed. Paris 1836, III. 359—362). Fleurii
Hist. eccl. (Vídeü, 1762) XVII. 90. Vypovédi opata Ekberta ze Schónavy, Ebervinova
známého, o řečích jeho proti Katharüm shodují se úplně s listem Ebervinovým (cf.
Bibl. veter. patrum, Kolín n. R. 1618. XIL, Lyon 1686. XIV., Gallandii vet. patrum
bibl. XIV. Migne, Patr. lat. 195. Roth, Die Visionen der hl. Elisabeth v. Schónau, Brno
1884, str. 205.— 206. а 2:20).
*) Roth, l. c. list 1. str. 254. a 4. str. 258.
*) Roth l. c. list 1. str. 254, 4. str. 259., 11. str. 266. J Lienhart, Spiritus liter.
Norbert. (Augsburg 1771) II. 215—216.
*) Georgii Lienhart »Ephemer. hagiol. O. Praem.« (Augsburg 1764) p. 107.
*) Annalen des hist. Vereines für den Niederrhein, s. 9.—10. (1861), str. 255.— 256.
*) Klaster novofiśsk$ proměněn byl po vymření panen r. 1641 v mužské pro-