Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
z roku 1469. 559
tak jakž by jim přípis vydán byl, a toho jinak nezměnili pro nižádnou věc v světě
vymyšlenou.
Item kteřížby nám lidé potřeby vozili, těm žádným nemá od nás překáženo
býti pod pokutou na to uloženou.
Item neřádův žádných ani přísahání ani věrování ani lání ani jiných věcí ne-
slušných nemá mezi námi býti.
Item bez rozkázání hejtmanův aby žádný na picování nejezdil v nepřátelských
krajinách.
Item komuž by od hejtmanův glejt dán byl, ten aby ode všech bez přeru-
šení byl držán.
I jiní všichni kusové, kteříž na registrách psáni jsou, mají od nás starších
i od nás ode všech bez odporu a reptání věrně a právě a upřímně zachováni býti,
jakožto od pravých milovníkův pravdy Kristovy a jazyka svého českého i obecného
dobrého. A jestliže by kteří páni, rytíři neb panoše neb obecní lidé k nám přistou-
Protož, milí věrní Čechové a Moravané, milovníci té pravdy a svého jazyka,
napomínámeť vás a prosíme se vší pilností: otevřete rozum pravý očí svých vnitřního
člověka a patřte pilně na tyto věci, které se proti pravdě Kristově i našemu českému
jazyku dějí ukrutně a bezprávně; nebo když pilně na to popatříte i na minulé první
příhody, tehdy nyní poznáte, že nikdy stádo Páně pod kalichem jeho odpočívaje,
takového útisku nemělo, jakož jej nyní vidíme netoliko od cizích, ale od některých
domácích; nikdy ta přesvatá víra tak trápena nebyla dříve po všem světě. Vyšel
zvuk apoštolův, až do krajin okršku země slova jich, poddali sou byli všichni krá-
lové zemští, všickni národové, všickni lidé šíje své Kristu pánu a svátostmi spasi-
tedlné víry naučení, slávu na výsostech Bohu skrze jednorozeného Syna jeho a na
zemi pokoj lidem dobré vůle vzdávali sou.
Ale již povstal jest člověk hřícha, syn zatracení, jenž se vyvyšuje nade všecko,
což jest Bůh, jakž svatý Pavel k Tessalonicenským v druhé epištole píše. Ten
v svém učení mylném a svedeném usiluje všecky národy proti té pravdě Kristově
a proti věrným Čechům zbuditi, rouhaje se netoliko apoštolskému učení a zprávě,
nám křesťanům na památku smrti jeho vydal jest, tak že ten člověk hřícha nadej-
maje se v důmyslu svém, pochlubuje se v zlosti své, že svatosvaté čtení a všecken
zákon křesťanský vyvrátiti může a jiný dáti; a Čechům věrným, kdež sou kolivěk,
hrozí vězením, bitím, mordy, pálením a hroznými mukami. Nespí vrah pravdy
Kristovy, ale obchází skrze své bulle, skrze legáty a nešlechetné své posly, hledaje,
kterak by milovníky pravdy Kristovy a pravé Čechy sežral; s jedné strany krále
Uherského zbuzuje, z druhé strany národ Německý popuzuje, chtě svůj zlý oumysl