486 B. XIV. Artikule cechů Pražských
13. Kachle, kterýž by do jinších měst přivezeny byly, těmi aby žádný jiný
nedělal ani jich sázel, než sami mistři pražští, kdož sou v cechu neb tovaryši jich
na to dílo vyslaní, a kdež jinde v jiných městech aneb městečkách aby od jinud
žádný kachlíkův nad hrnčíře a mistry v těch městech nesázel.
14. Kdyby ktery mistr kdeżkoliv a kterýkoli o které dílo s kým námluvu
učinil, aby se na to jiný netřel, ani toho díla dělal, leč by který, zámluvu učině
s kýmkoli, by tomu dosti učiniti nemohl, tehdy jiný kdožkoli z mistrů byl by po-
žádán, to dílo moci bude dělati. Také kterémuž by koli z mistrů kdožkoli zůstal co
dlužen a za dílo by zaplatiti nechtěl, aby jemu žádný nedělal, leč by prvnějšímu
mistru prve zaplatil.
15. Aby v jiných městech aneb městečkách neb jiných místech, kdež by
mohli ti hrnčíři aneb jiní mistři odjinud své řemeslo dělati a živnost vésti, aby jim
byli domové prodáváni, a v obyčej tohoto království Českého aby trpíni a zachovśni
byli jakožto jiní řemeslníci a lidé dobří a zachovalí, beze všech outržkův a překážek.
16. A poslední, aby všickni mistři a starší ze všeho království Českého ře-
mesla jich, kteříž by chtěli k cechu jich do tohoto Nového města Pražského slušeti,
že mají přijíti jakožto přátely své milé a je při těch všech kusích a artikulích v każdćm
zvláště zachovati též a tak, jakož se sami zachovávají a v každém zvláště zachovati.
Na potvrzení toho všeho pečeť města našeho svrchupsaného jest k tomuto listu při-
věšena. Jenž jest dán a psán ve čtvrtek před hodem slavnym Matky boží narození
létha božího pána našeho Ježíše Krista 1488 [4. září].
Vyznávajíce věrné a ustavičné služby již psaných cechmistrův, starších i to-
hoto všeho řemesla hrnčířského, kteréž nám činili a činiti nepřestávají a potomně
lépe aby mohli a měli nám sloužiti, čímž nás milostivějšího k sobě poznají, svrchu-
psaného listu ve všech kusích a klausulích potvrdili jsme a tímto listem potvrzu-
jeme a je při tom zůstavujem milostivě a také další milosti, aby to řemeslo hrnčíř-
ské v žádném pohanění a zlehčení nebylo, nebť jest to řemeslo poctivé, také aby
vedlé jiných a všech poctivých řemesel ve vší cti a vážnosti zachováno bylo. A k tomu
z naší zvláštní milosti jim toho dávajíce, aby oni na korouhvi své mohli a měli
nésti štít, v kterémžto štítu byl by namalován Adam a Eva, a mezi nimi aby byl
džbán, z kteréhožto džbánu byla by jabloň vyrostla a na ní ovoce jabloně, a okolo
toho džbánu aby byly dva hrnce, an z nich lilium roste, a pod těmi dvěma hrnci
vespod an pacholík hrnce dělá na kruhu, sedě na stolici; jakož svrchu šíře vy-
malováno jest. A již chceme, aby mistři i všechno to řemeslo hrnčířské, nynější
i budoucí, při těchto všech věcech svrchupsanych zastäväni a zachováváni byli
bez naší a budoucích našich králův českých i všech jiných lidí všeliké překážky ;
přikazujíce poctivým purgmistru a raddě i vší obci již psaného Nového města i jiným
všem úředlníkům našim nynějším i budoucím, aby již psaným cechmistrům i všemu