EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

486 B. XIV. Artikule cechů Pražských

13. Kachle, kterýž by do jinších měst přivezeny byly, těmi aby žádný jiný nedělal ani jich sázel, než sami mistři pražští, kdož sou v cechu neb tovaryši jich na to dílo vyslaní, a kdež jinde v jiných městech aneb městečkách aby od jinud žádný kachlíkův nad hrnčíře a mistry v těch městech nesázel.

14. Kdyby ktery mistr kdeżkoliv a kterýkoli o které dílo s kým námluvu učinil, aby se na to jiný netřel, ani toho díla dělal, leč by který, zámluvu učině s kýmkoli, by tomu dosti učiniti nemohl, tehdy jiný kdožkoli z mistrů byl by po- žádán, to dílo moci bude dělati. Také kterémuž by koli z mistrů kdožkoli zůstal co dlužen a za dílo by zaplatiti nechtěl, aby jemu žádný nedělal, leč by prvnějšímu mistru prve zaplatil.

15. Aby v jiných městech aneb městečkách neb jiných místech, kdež by mohli ti hrnčíři aneb jiní mistři odjinud své řemeslo dělati a živnost vésti, aby jim byli domové prodáváni, a v obyčej tohoto království Českého aby trpíni a zachovśni byli jakožto jiní řemeslníci a lidé dobří a zachovalí, beze všech outržkův a překážek.

16. A poslední, aby všickni mistři a starší ze všeho království Českého ře- mesla jich, kteříž by chtěli k cechu jich do tohoto Nového města Pražského slušeti, že mají přijíti jakožto přátely své milé a je při těch všech kusích a artikulích v każdćm zvláště zachovati též a tak, jakož se sami zachovávají a v každém zvláště zachovati. Na potvrzení toho všeho pečeť města našeho svrchupsaného jest k tomuto listu při- věšena. Jenž jest dán a psán ve čtvrtek před hodem slavnym Matky boží narození létha božího pána našeho Ježíše Krista 1488 [4. září].

Vyznávajíce věrné a ustavičné služby již psaných cechmistrův, starších i to- hoto všeho řemesla hrnčířského, kteréž nám činili a činiti nepřestávají a potomně lépe aby mohli a měli nám sloužiti, čímž nás milostivějšího k sobě poznají, svrchu- psaného listu ve všech kusích a klausulích potvrdili jsme a tímto listem potvrzu- jeme a je při tom zůstavujem milostivě a také další milosti, aby to řemeslo hrnčíř- ské v žádném pohanění a zlehčení nebylo, nebť jest to řemeslo poctivé, také aby vedlé jiných a všech poctivých řemesel ve vší cti a vážnosti zachováno bylo. A k tomu z naší zvláštní milosti jim toho dávajíce, aby oni na korouhvi své mohli a měli nésti štít, v kterémžto štítu byl by namalován Adam a Eva, a mezi nimi aby byl džbán, z kteréhožto džbánu byla by jabloň vyrostla a na ovoce jabloně, a okolo toho džbánu aby byly dva hrnce, an z nich lilium roste, a pod těmi dvěma hrnci vespod an pacholík hrnce dělá na kruhu, sedě na stolici; jakož svrchu šíře vy- malováno jest. A již chceme, aby mistři i všechno to řemeslo hrnčířské, nynější i budoucí, při těchto všech věcech svrchupsanych zastäväni a zachováváni byli bez naší a budoucích našich králův českých i všech jiných lidí všeliké překážky ; přikazujíce poctivým purgmistru a raddě i vší obci již psaného Nového města i jiným všem úředlníkům našim nynějším i budoucím, aby již psaným cechmistrům i všemu



Text viewManuscript line view