EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

g roku 1528. 345

K artikuluom těm, jichs mi poskyt, bych sám na odpověděl, neodcházeje k svým nadymačuom, o nichž nevím, a ještě pravím, že bych rád věděl, na koho máš domnéni, at by, chtél-li by, psal, jesto by po rozumu poznal, při- stoupím krátce, neb sem již prodloužil, na jiné dávaje odpověď.

První artikul vydal si mi: na čem pravé křesťanstvo záleží? Jiného základu anebo gruntu křesťanstvu kromě Krista pána, aneb jeho život útrpný, nevím. Neb svatý Pavel I. Corinth. 3. praví: Fundamentum enim aliud nemo potest ponere praeter id, guod positum est, guod est Christus Jesus. A na tom základu stavíme se, když v Kristu pánu aneb u vieře jeho křtíme se, dábla i všech skutkuov jeho i vší pýchy jeho se odříkáme, tu starého člověka, jenž jest hřích, svláčíme, a v nového člověka, jenž jest Kristus, obláčíme se, jakož svatý Pavel ad Gall. 3. die: ,Quicunque in Cristo baptizati estis, Christum induistis*. A od něho, jako i mistr Jan Hus po- kládá, sloveme křesťané.

Druhý artikul: které jest pravé pokání, samo to slovo pokání okazuje. Neb pokání, jako by řekl lkání, želení aneb plakání, t. na hříchy. Lukáš svatý VII. napsal: Magdalena že jest plakala na hříchy, i nohy Pánu smočila; a Pán ráčil řieci: Odpůúštějí se tobě hříchové. A z toho pláče činí hříšný ve jméno boží almužnu za hříchy své, pamatuje, že jednomu králi hříšnému rada dána byla, Danielis 4.: Redime peccata tua elemosinis. A Pán spasitel hříšným ráčil pověděti Luc. 11. ,Date elemosinam, et ecce omnia munda sunt vobis^. A to jest znamenala nám Magdalena, když mastí zmazala nohy Krista pána při pokání svým. Opět posti se, modli se pánu Bohu, pamatuje na řeč pána spasitele, kterúž mluviti k učedníkuom svým ráčil, Math. 17.: Hoc genus non ejicitur, nisi per jejunium et orationem. Marc. 9.: Hoc genus in nullo potest exire, nisi in oratione et jejunio". A jaké pokání bylo oněch Nynivitských, o nichž sám Pán Math. 12, Luc. 11. die: že pokání činili k kázání Jonášovu. A jaké pokání činili? Jonae 3.: Odvrátivše se od své zlé cesty, postili se i s hovady svými. Nyní Lutheriani tomu by se smáli. Oblekli se v pytle, a všickni k pánu Bohu volali. A opět 3. R. 21.: Achab pokání činil, oblek se v žíni, postil se, sklopil hlavu doluov. A skrze to pokání i Nynivitští i Achab oumysl boží a hněv přelomili. A že jest pán Buoh přijal od nich to pokání, tehdytě bylo pravé. A beatus Crysostomus de poenitentia takto die: Si oraveris et jejunaveris et elemosinam juste feceris, complesti pretium, redemisti peccata tua, remissa sunt crimina, reparata est vita tua. Nebude-liž to pravé pokánie? |

Třetí artikul: která viera pravá k spasení? Athanasius beatus za mne od- povídá; in symbolo suo takto položil: ,Quicunque vult salvus esse, ante omnia opus est, ut teneat catholicam fidem. Fides autem catholica haec est, ut unum Deum in trinitate et trinitatem in unitate veneremur. Sou pak také i jiné věci, o nichž a jimž máme věřiti právě, chceme-li spaseni býti, jako 12 článkuov viery, a cožkoli

Archiv Český XIV 44



Text viewManuscript line view