EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

z roku 1528. 341

time, a 12: Non alta sapientes, sed humilibus consentientes, abychom velikého umění a znání, jenž jediné člověka, jakož 1. Corinth. 8. napsáno, nadýmá, varovali se, ale pokoru majíc, pána Boha se bojíc, přikázání jeho vyplnili, dosti nám bude.

A že římští biskupové leckohos za svatého, za svatici [sic] vyzdvihli a tudy zvlčeli i církev Kristova rozptýlena jest: 6 muoj knóże Jene, slysim, że rektora svóho chceš poslati ad ordines : uposlechniź mne, sem mladší dobře o některé léto, proto nestyď se mne upeslechnúti, neb již také, málo, vlasové moji prokvítati počínají, neposílajž toho mládence mezi ty vlky, by ho neudävili, a což sám v uo&klivosti máš, nevediž v to služebníka svého; pakli, tuť bude simulatio. A co o Římanech dotýkáš, jak sou zmátli církev: cožkoli zlého drží, činí, nezastávám aniž je schvaluji, nébrž o nich řeči nechati chci. Než což se tkne prvnějších otcuov svatých a jich snémuov, jako Cypriana, Ignatia, Athanasia i jiných, kteří sou o vieru křesťanskou zasazovali se, jich scházení aneb sněmy pravím býti svaté, neb pro vieru a pro spasení lidské to sou činili. Protož dobré a svaté paměti mistr Jan Hus, slavný a věrný Čech, u výkladu menším na vieru kresťanskú v Кар. 26. položil, že o sněmě Nicenským anebo o tom, co na tom sněmě složeno jest, věří jako o svatém čtení. Neb sněmové jich nebývali bez zákona božieho. A že in suis synodis říkali man- damus oc, zdá se tobě, že by oni tím hřešili.

Divní sme Čechové! Nevím jestli který národ tak misterný jako my Čechové; at jest ledajakýs poběhlec, lotr, když se jedné pochlácholí k nám, již nám lepší jest než domácí. A k komuž vezmem nčjakú milost, buď ruffian, poběhlec, nevěrný, což- koli učiní, poví, napíše, vše Čechuom příjemné jest; a k komuž chuti nemají, nech jest jakkoli svatý, z zákona božieho všecko mluví, není jim příjemné, nébrž za zlé položí, a což najdú v zákoně, Ze se jim bude zdáti, Ze by bylo proti němu, to povedou řkouce: Hle! v zákoně takto napsáno jest, a on jinak praví, nechci mu věřiti. A ješto to, co proti němu z zákona božieho povede, odporné jeho řeči ne- bude, jako toto, což vedeš: Ego enim accepi a Domino, guod et tradidi vobis"; opět: Domini sunt praecepta, guae scribo vobis^, není odporné tomu, Ze sou svatí biskupové říkali in synodis mandamus, praecipimus, neb to máme v zákoně božím, a hned dovedu takto: Svatý Pavel, jenž není sám proti sobě, 1. ad Corinth. 11. píše: Laudo vos fratres, guod per omnia mei memores estis, et sicut tradidi vobis, praecepta mea tenetis. Hle, praecepta mea! A ty čeládce své, jsa mezi starším, co činiti, budeš přikazovati, ba i osadním svým snad přikazuješ; jakož tak učí svatý Pavel 1. Timoth. 4.: Praecipe haec et doce, a Tita svatého cap. 2.: Argue cum omni imperio. A poněvadž při své čeládce ty to činíš, proč v tom jiným máš za zlé, poněvadž zákon boží k tomu vede? Oni súce starší, jako biskupové přikazo- vali nižším, při vieře v řádu svým jak se mají zachovati; neb čteme in Actibus apostolorum cap. 15., kterak svatý Pavel chodil po křesťanech, přikazuje jim, aby



Text viewManuscript line view