EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

332 A. XXIX. Dopisy o rozdílech ve víře

Dávámť za pravé, zvlášť o Lutherovi, ale v hanění, plundrování, posmievánie, neb i svatému Jakubu, bratru Páně, neodpouští. A zdaž nevíš, co Pán mluví Lucae 16: že synové tohoto světa opatrnější sou než synové světla v pokolení svým. Píšeš opét, Ze vidím ty, jenž u mne v potupě sou, prospievati, kterak okolní země obra- cují k vieře, ješto prvé meč ani válka nemohla tomu co učiniti: ó, jenž se chlubíš čtením, nahlédni se v zákon boží, kterýž ukazuje, že viery čím dál právě k sko- nání světa ne přibývati, ale umenšovati se bude. A kdež pravíš, že válků nemobli tomu co učiniti: za mýho věku a snad i za tvého neslyšeti, aby kto válečně do okolních zemí k napravování viery vyjížděl. Než zprávu jistů máme, že naši před- kové věrní Čechové v Bazilii bez meče věrú vyhráli nad Němci, a nikdá z viery nevypadli; jakož páni čeští psali do zboru Konstantského takto: že téměř všecka království světa častokrát pochybovala, ale království naše České najkřesťanstější a markrabství Moravské najjasnější od toho času, jakž vieru křesťansků pána našeho Jezu Krista přijali, tak jakožto kámen čtverohranatý, dokonalý beze vší úhony svaté církve Římské stáli a bez přestání se přidržali, poslušenství upřímě zachovávajíce. Dotknu i meče. Zdaž nevieš, kterak Žižka dobré paměti nemálo mnichuov, Němcuov poplenil? Však i vaše město Čechové obdrželi mečem. Horu i jiná města čím sou Čechové obdrželi a Němce vyplenili než mečem? A ještě s boží pomocí Němcuom, jenž sou nikdá věrni pánu Bohu nebyli a viery neuměli, vieře se učiti nedáme.

O prospěchu Lutherovu, jejž chválíš a jejž viděl sem v Jihlavi, toto povím. Když sem tam byl s jinými kněžími, kněz jeden Lutheruov s jednú osobú mladú žertoval v kaple, a hned šel k oltáři, říkal accessum. Jihlavští také někteří sami pověděli: Nevíme, co sme, žádného řádu, žádné lásky mezi námi není, a jeden druhému nevěří, žádného náboženství ani u našich kněží není. A sám sem to vidél oc. O Lutherovi Řehoř bakalář z Rokycan, písař pánuov Domažlických, jenž byl u něho puol druhého léta tehdáž, když se ženil,*) pověděl, že o mnoho stoluov měl svatuov, potom sám zavedl tanec. To-li je vzal z zákona božieho a z Ducha svatého, jižť jest převýšil doktory svaté! A když je složili; potom na zajtří, jakož obyčej mají tam, že na ženicha a na nevěstu stavějí věnec, nedal ho na se vstaviti, a okázav n& svi drahü nevěstu, pověděl německy: Satis Фес! осо тео. Ved, učinil podle zákona a rady andélovy, kterû dal Tobiášovi svatému, učitel viery?

Viz opét, nevyptav se, co mluvíš, že nevím o jedné babě, abych ji naved k vieře aneb něčemu naučil. Vyptajž se v Zahrádce, učinil-li sem jaký prospěch? Najdeš některé i staré, že sem je přikázáním božím naučil, najdeš obzvláště v Žibři- dovicích, i z Římské strany že sem k vieře přived. A zde v Habru také vyptaj se, jest-li co pořádněji za mne, než prvé bylo přede mnú; a tak také zvieš, jaké jest kněžství, běžal-li sem bez vuole boží, jakož rozuom tvého psaní tak chce míti. Za 7%) Martin Luther oženil se 13. června 15925.



Text viewManuscript line view