EN | ES |

Facsimile view

821


< Page >

s roku 1528. 329

zemiech křesťanských, z nichž Erasmus jest, Pomeranus, Ecolampadius, Luther, Melancton oc, jenž v jazycích mnohých staré převyšují. A že v nich čtu, není to proti pánu Bohu, neb což v nich pravého jest toliko, přijímám podlé apoštolovy řeči I. Tess. ult.: Proroctvím nepohrzejte, všeho zkuste, a což dobrého jest, držte oc. K výstraze řekl: zkuste; neb z těch všech mohl jest každý poblúditi; a s zákonem božím nemá žádný za rovno pravdy, než pokudž jim dáno jest, pak viery tím neztratili , neb pro ni trpěli i trpí ještě. Ty Luthera tupieš ovšem a pravíš učení jeho nebýti z Boha. Svrchu napsal sem, že mohl každý poblúditi, i najstarší i najnovější. Hnedliž pro některé poblúzení všecko pravé máme odvrci, tehdy i staré doktory odvržeme, proto Ze v jich knihách něco proti písmu nalézáme ; protož sluší fieci o nich, Ze dobrü vieru mají, neb z učení jest písma svatého, jehož dokládají se, a6 v poblüzení nemuoZem jich zastati. A kdyZ tak o dospéljch jest, co my o sobě povieme, jimžto přirovnávajíce se, nic nejsme? Chcem mistři býti, a učedlníci nepočali sme býti! Vidíš ty, jenž u tebe v potupě sou, prospievati, že mnohé vuokol krajiny s pomocí boží k zákonu božiemu a ku pravé vieře obracují, ješto prvé ani meč ani válka k tomu přivésti jich nemohla, a samého pána Boha moc z milosti pohnula? Ty o jediné babě nevieš, aby ji navedl k vieře neb něčemu naučil. Boj se onoho písma Jeremiae 23: Běžali, a neposlal sem jich, neb které posielá[m], prospievají. Joh. 15.: Kto zuostává ve mně a v něm, ten přináší užitek mnohý, neb beze mne nic nemuožte učiniti. Opět: Ne vy ste mne vyvolili, ale vyvolil sem vás a položil sem, abyšte šli a užitek pfinesli.*

Vo oběti mluvieš těla Páně, jako bych zapieral ji. s apoštolem držím z viery, jenž I. Cor. 5.: Beránek velikonoční náš za nás obětován jest Kristus. Ad Hebraeos: Nyní pak jednü na skonäni světa k zahnání hříchu skrze obětování sebe samého ukázal se. A tu málo výš: Neb ne v svatyni rukama učinčnú všel jest Kristus, podobnost mající pravé [sic], ale v nebe, aby stál nyní před obličejem božím pro nás, ne aby častokrát obětoval sebe samého oc. V těchto sloviech apoštol o pánu Kristu die, Ze se jednü obětoval, a to bylo na kříži; druhé praví jeho státi v nebi pro nás, to jest orodujícího, neb ta občť jednú občtovaná vždy obětuje se přímluvou. Tu obět věrní mají, aby oběti jich přijaty byly v , to jest svá těla občtujíc, občt živú, svatú sc, též modlitby činíce, utrpení snášejíce, chválu vzdávajíce oc, neb nemajíce ji, v nitemZ by nebyli přijati. Protož apoštol ad Hebr.: 13.: Máme oltář, z něhož jísti nemohá, ktož stánku slúží. Oltář máme, di, to jest Krista obětovaného, i tee oběti obětované tělo pravé v svátosti jedi a krev pravû pijí, S připomínáním jeho dobrodiní a zvláště smrti jeho, i děkují jemu, co jim ráčil posláZiti oc. Ty s jakús loikúů vyšel si: corpus Christi non est sacrificium, non est oblatio, si non est sacrificium oblatio^ oc; trvám, Ze jest Crisippi, kdyż ji žádný nerozumí.

Archiv Český XIV. 42



Text viewManuscript line view