48 A. XXVIII. Dopisy rodů Hradeckého a Rosenberského 1450— 1526,
1386.
Pamět [pro pana Petra z Rosenberka?] co se dálo v Čechách 1520 a 1521.
B. m. [1521.] Přepis č. 3809.
Neřádové jací byli, toto pamatuji:
Item, oheň byl puštěn a dobýváni učiněno od některých měst, ježto toho není
ještě od nich pokázáno, že jest se to mělo a mohlo slušně státi.
Item, Janovský, nepřítel krále JMti a tohoto královstvie, byl jat i syn jeho,
a v moc všel některým möestöm a potom u&li oc, jakoż jest to v tomto královstvie
vuobec vědomo.
Item, loupežové a mordové mnozí sú byli činěni, ale ač se toho něco doptáno,
nežli ještě něčeho na některé není podle práva až do tohoto času dovedeno.
Item, někteří pro svá provinění sedí a někteří od svých statkuov utekli.
Item, někteří podle napomenutí od úřadu purkrabství Pražského a podle listuov
obranniech sú se nezachovali.
Item, škod na dluhy zemské přibylo, proto zvláštně, že berně prve svolená
dávána, jakž bylo svoleno, nebyla, a tudy to přišlo; toho jest také paměť.
1387.
Spis [zaslaný Petrovi z Rosenberka] o rozdílech mezi stavy ve příčině odpovědníků a příjezdu
krále do Čech.
B. m. [1521.] Přepis č. 3838.
Tato jest pohádka, aby ji uhodli :
Když budou napomenuti, podle toho zapsání, kdež sme se všickni zapsali
svými ctmi a věrami na každého po napomenutí sáhnúti, ktož by v zemi oheň pustil
a válku začel?
Toto odpovčď zase na to:
Tuto odpověď vám dávám na tu pohádku. Poněvadž zřízení zemské to ukazuje,
kdež by zhoubce zemské vehnali, táhnúce po nich, že by tu u toho zastiženi byli,
že mají odtud neodjíždčti, než hned je tu mají obehnati. A ktož by pak zhoubce
zemské a odpovědníky fedroval a je přechoval, kterak se k tomu a k těm a k ta-
kovým máme zachovati, vohledajte to. Pak Klatovskym Suda s svjmi pomocníky
popálil, vosekávali, mordovali, tak jest zpráva! Pak jest i to k nám mluveno od pana
Jana*) z Vratu, Ze páni PraZané, páni Horníci a vSicek stav méstskf neZádají УМЫ
za pomoc, tak jakž zřiezení sama v sobě to ukazují, než toliko toho na VMti žá-
dáme, abyšte nám překážky neráčili činiti, ani do nás jiné viery neračte mieti, než
*) Paška.