EN | ES |

Facsimile view

802


< Page >

48 A. XXVIII. Dopisy rodů Hradeckého a Rosenberského 1450 1526,

1386. Pamět [pro pana Petra z Rosenberka?] co se dálo v Čechách 1520 a 1521. B. m. [1521.] Přepis č. 3809.

Neřádové jací byli, toto pamatuji:

Item, oheň byl puštěn a dobýváni učiněno od některých měst, ježto toho není ještě od nich pokázáno, že jest se to mělo a mohlo slušně státi.

Item, Janovský, nepřítel krále JMti a tohoto královstvie, byl jat i syn jeho, a v moc všel některým möestöm a potom u&li oc, jakoż jest to v tomto královstvie vuobec vědomo.

Item, loupežové a mordové mnozí byli činěni, ale se toho něco doptáno, nežli ještě něčeho na některé není podle práva do tohoto času dovedeno.

Item, někteří pro svá provinění sedí a někteří od svých statkuov utekli.

Item, někteří podle napomenutí od úřadu purkrabství Pražského a podle listuov obranniech se nezachovali.

Item, škod na dluhy zemské přibylo, proto zvláštně, že berně prve svolená dávána, jakž bylo svoleno, nebyla, a tudy to přišlo; toho jest také paměť.

1387. Spis [zaslaný Petrovi z Rosenberka] o rozdílech mezi stavy ve příčině odpovědníků a příjezdu krále do Čech.

B. m. [1521.] Přepis č. 3838.

Tato jest pohádka, aby ji uhodli :

Když budou napomenuti, podle toho zapsání, kdež sme se všickni zapsali svými ctmi a věrami na každého po napomenutí sáhnúti, ktož by v zemi oheň pustil a válku začel?

Toto odpovčď zase na to:

Tuto odpověď vám dávám na tu pohádku. Poněvadž zřízení zemské to ukazuje, kdež by zhoubce zemské vehnali, táhnúce po nich, že by tu u toho zastiženi byli, že mají odtud neodjíždčti, než hned je tu mají obehnati. A ktož by pak zhoubce zemské a odpovědníky fedroval a je přechoval, kterak se k tomu a k těm a k ta- kovým máme zachovati, vohledajte to. Pak Klatovskym Suda s svjmi pomocníky popálil, vosekávali, mordovali, tak jest zpráva! Pak jest i to k nám mluveno od pana Jana*) z Vratu, Ze páni PraZané, páni Horníci a vSicek stav méstskf neZádají УМЫ za pomoc, tak jakž zřiezení sama v sobě to ukazují, než toliko toho na VMti žá- dáme, abyšte nám překážky neráčili činiti, ani do nás jiné viery neračte mieti, než

*) Paška.



Text viewManuscript line view