EN | ES |

Facsimile view

801


< Page >

z roku 1529. 485

poraziti i zahnati budeme moci. Neb sám pán Buoh jest, kterému, jak písmo praví, netoliko není nemožné ale i velmi snadné a lehké dáti vítězství a triumf tak dobře v malém počtu lidí jako u velikém, a my s Davidem svatým zjevně uznáváme ne v meči ani v kopí, ne v vozích ani v koních, ale v rameně svrchovaného spaseni býti, všickni ti, kteří doufají v něho. On jestliže s námi bude a za nás bojovati ráčí, kdo proti nám?

Ale poněvadž k takové výpravě a tažení znamenitých peněz (na nichž vždycky všecky války záležejí) jest potřebí, a my jich v královstvích a zemích našich nikoli zpuosobiti nemuožeme, protož napomínáme spolu i rozdílně všech, nad kterými vzý- váno jest to nejsladšejší a nejlibější Ježíše Krista jméno, sami v sebe stoupí, oči srdce svého otevrú a bedlivě rozváží, co a jaké jménu křesťanskému nebezpetenstvi, jestli snažně retovati nebudůú, nastává; a k tomu na to šetří, jak žalostivě mnozství tisíc v Krista věřících duší každého dne od těch krvavých a nelítostivých nepřátel Turků se zajímají a z vlastí a domů svých v daleků službu a nevolnost ženou a vy- vozuji, manželky jich o poctivost přicházejí, panny násilé trpí, nemluvňátka od prsí mateřím svým odtržená mordována jsou, a starci již na letech sešlí k věcem válečným ani k dílu nezpuosobní po mnohém teež trápení co jiná hovada se zabíjejí, jiní pak k kopání písku, k pálení cihel, k hledání kovů do doluov a k jiné nesnesitedlné slu- žebnosti jhu, jako dobytek jsou prodáváni. A pod tím kolikrát sto tisíc lidu od víry pravé křesťanské k tee ohavné Machometově pověře a sektě každého dne pohrůž- kami, mocí i mečem přinuceni bejvají. Ješto žádnému tomu, kterého srdce k jménu pána Krista jest náchylné, tak lehce takovü neslechetnost a posméch sobě vážiti nesluší, aby proti puovodníkóm nercili statku a zboží svého, ale i vlastního života a krve neměl naložiti.

Aniž pochybujem, ó muži křesťané! jestliže tímto ohněm lásky a milování Boha spasitele i blížního svého jsouc podpáleni, jeden každý z vás jako dobří roz- šafní šafáři z statku sobě z milosti a dobrotivosti božské propuojčeného v takovým nebezpečenství něco podlí možnosti své aspoň místo almužny (začež vás, abyšte učinili, my z horlivosti křesťanské nejvyšší prosbú i prosíme) udělíte, že my spole- hnüce na milost a pomoc pána Boha zástupuov, netoliko toto nynější nebezpečenství vám a hrdlóm vašim nastávající (tak jakž to učiniti celým upřímým srdcem míníme a žádostivi jsme) odženeme, ale i ty, kteří jména křesťanského bratří naši v dlouhé a jako Faraonově aneb Babylonské službě obtěžováni žalostivě jsa, těžší, nežli jaká smrt, život v vazbách a v vězení vísti musejí, bohdá vysvobodíme, a do vlasti jejich zase je uveda, k první svobodě navrátíme, a s pomocí boží tak daleko s vojskem a vítězstvím naším potáhneme, zase město svaté Jeruzalém, pohřebením ukřižo- vaného pána Boha Ježíše Krista zvelebené a oslavené, a hrob ten, který on, jsa umrtven, držeti za tři dny ráčil, v moc naši zase dostaneme, a tu klaněti se jemu



Text viewManuscript line view