EN | ES |

Facsimile view

798


< Page >

492 E. XII. Výpisy z českých listin c. k. veřejné knihovny Pražské.

prechta z Rabšteina seděním v Honozovicích. Léta po naroz. syna b. 1483, v tu středu v suché dni v puostě.

126. Kl. Doksanský. B. m. 1483, 15. května. Č. 134.

My kněz Vácslav, b. zpuosob. probošt, Zophia převora, Kateřina subpřevora, Dorothea cantrix, Anna i vešken konvent kláštera Doxanského známo činíme gc, že s povolením duostoj. otce kněze Jana, božským zjednáním opata kláštera Strahovského, otce našeho milostivého, učinili a dali sme pro lepšie téhož klá- štera našeho tato povolenie dolepsaná. Tak jakož před časy minulými dobré paměti kněz Dipolt, předek náš, pro polepšenie nadepsaného kláštera našeho prodal jest mlýniště Hanuticské s dědinami k témuž přiležíciemi a příslušejíciemi, s břehy a s vo- dotečí i s dčdinú a lúkú, kterúž Jan Lehký držal jest, i se všiem příslušenstviem někdy Martinovi Plavcovi i jeho budúciem; i že též mlýniště již jmenované i s dčdinú a lúkú potom pravým trhem prošlo jest skrze ruce mnohých, to i přišlo v ruce a v uobranu též pravým trhem opatr. muži Mikulášovi Vrškovi, měšťanu v Litoměřicích, v kopu platu ročnieho a peněžitého, tak že nadepsaný Mikuláš Vršek i jeho budúcí nám a kláštera našeho předjmenovaného budúciem bude a budú mieti dávati a platiti puol kopy gr. na sv. Havla a druhé puol kopy gr. potom na sv. Jifie, a tak vždycky na každý rok budúcně. Ku kterémužto trhu již jmenovanému my nadepsaní knéz Váceslav i vesken konvent klá$tera nadepsaného svü dobrü vuoli a svo- bodnü dáváme, jej tvrdíme a tiemto listem nadepsané mlÿnisté i s tiem všiem pří- sluéenstviem i s dédinü Lehkovskü, kteráz leží s této strany, i s loukú a k tomu i s jezem, kterýž k témuž mlýnu a vodoteči nebožto k strouze příslušie a od stara- dávna na Ohři příslušal jest, témuž Mikulášovi Vrškovi i jeho budúciem ku pravému dědicstvie svobodně, tak aby týž Mikuláš i jeho budúcí mohli toho požívati, prodati oc, a ku polepšení svému zpósobiti pod týž úrok, jakož nadepsáno jest, beze všeho ob- těžovánie vyššieho našeho i našich budúcích. Toto však rozomě vyznamenávajíce, že nadepsaný Mikuláš i jeho budüci, když koli ten mlýn Hanuticský bude neb budú chtieti stavěti, tehdy on nebo oni bude aneb budú moci čtyři kola múčná v témž mlýně připraviti, a k tomu i jiná kola, kteráž by on mohl tudiež sobě k užitku při- Také týž Mikuláš i jeho potomní cčstu svobodnú a mají jmieti vedle též strouhy počnúc s cěsty Kopitské [sic] k jezu svému na Ohři. A nad týmž jezem, bude-li se jemu aneb jim zdáti, k užitku jich břeh do své strouhy a vodoteči protrhnúti, to bude moci on i jeho budúcí dobře učiniti beze všie odpornosti našie i člověka všelikterakého. A ten jistý jez on bude moci sobě k užitku svému připraviti a přivésti, jakž se mu najlépe zdáti bude, toho my jemu dobrotivé pfejem, v&ak s takovüto



Text viewManuscript line view