EN | ES |

Facsimile view

798


< Page >

Odpověď papežova ze dne 20. března. 337

království Českého, nám vždycky milý a včrný, príčinu) položil jest, vymlúvaje krále: dopóštěnie) těch [96*] příčin, jakož i nám také toho něco svědomo jest. Tento král müdry jest, à v královstvie vstüpil jest ne z královského rodu, ale volením to- liko, neb z šlechticóv z Poděbrad, známo jest, že jest po&el^) Prve zajisté královstvie České knieZaty i pány) z pokolenie Ceskóho bylo*) spravováno; potom že se muž- ského pohlavie nedostalo, k ruce německé se dostalo, a již opět nynějšiemu) králi z téhož rodu') Českého jest navráceno. O tom království a o lidu Českém, synové nymilejsi, máte věděti, že jest královstvie hojné ve všech živnostech, krom vína a soli, kteréž jim odjinud přineseno bývá, ve všech rudách zlata, střiebra) etc. hojné; ano když, ještě v menším súce úřadě, byli sme na Táboře se panem Prokopem, synem naším milým, z jedné řeky přinesena k nám a okázána zrna zlata čistého v řece nalezená. Dále Praha jest město slavné, v prostředce téměř královstvie položené, mezi jinymi) v těch krajinách všech jiných. Nýpotomně') jest i Vratislav město krásně ustavené a příslušie k království. i jiná mésta i hradové etc., [96%] jimižto královstvie ozdobeno jest a jest pevno. Lidé toho královstvie věrni všickni, hospodárni,") náboZni, nad jiné lidi silni a statečni, sami od sebe svým nepřátelóm brániti se mohüce. KnieZata a králové u větčí straně pošli od Přemysla, jehožto Libuše, tehdáž súci paní toho královstvie, od pluhu vzemši, jeho sobě za muže a za knieže zasnúbila. Přitom papež mnoho jest vypravil o Přemyslovi a o Libuši i o jiných potomních kniežatech a králech do krále Jana slepého, kterýž z Lu- cenburga sa vzat za krále Českého, po sobě zóstavil syna, Karla Čtvrtého, ciesaře Římského. O tom slavné věci uvedl, že zákony, kláštery, kostely, hrady, učenic Prazské etc. slavné jest vyzdvihl,"") ustanovil a nadal. Po něm byl jest syn jeho Václav, král Římský a Český, spánlivý, léní a nedbanlivý, pod jehožto králováním, což předkové jeho zvelebili, všecko počelo hynůti; neb pro jeho list a povolenie, aby Čechové měli tři hlasy v učení Pražském nad jiné [97°] národy, nápodobné k učení Pařížskému, vyšlo jest na XXXti tisícóv Němcóv z Prahy jednoho dne, ježto skrze to stalo se jest umenšenie veliké tak slavného'^) učení Pražského.

Toho takó'*) éasu kniehy Jana Wiklefa odsúzeného do Čech přineseny a tu rozmnoženy, v nichžto Čechové učiece se pilně, v hádání jiné přehádali a přemáhali'*) svými vtipy, a zřejemnost tudy velikúů činili. A tu všeho zlého stal se jest počátek; neb v ty časy vyzdvižen jest Jan Hus,'°) kterýž z knih toho Wi- klefa, sa dospělý, učil jest, Ze duchovní nemají zboZie svétské'") mieti, a Ze desát- kové prostě almužny, a Ze světští nejsúů zavázáni, aby ty desátky dávali, jediné z dobré vóle.

1) příčiny 7. a K. ?) Za dopůštiemy, jak v B. %) pošel zajisté 7. 1) králi T. K. 5) rodu bieše T. ©) nynějšími K. 7) národu T, K a B, ®) stiiebra, médi 7. 9) jinými městy T. K. 19) nepo- tomně 7, nepotomní K, 1!) hospodáři B. 12) v královstvie vyzdvihl 7' a К. !*) oslavného B. !*) tak B. '*) i jinó pfehádáváchu a pfemáháchu T. K. 16) Jan Hus kacieř T. 17) světského 7, Ka B.

Archiv Český VIII. 43



Text viewManuscript line view