334 D. XIV. Poselství krále Jiřího do Říma k papeži r. 1462.
hojný') užitek mnohého dobrého. Ale Ze rozjimati časy slušie na mûdrého, podlé
feti Seneky mudrce*), na minulé totiž zpomínati, nynějšie spatřovati a budúcím stráž
priložiti, této,“) po opatrnosti cestách chodč, král náš ku paměti pověděných“) dávných
běhóv zlých i dobrých buďto v Čechách neb v Moravě nezmeškává sobě přivoditi.
Dobré ovšem připomíná, kudy nepokojové [92°] s jiným mnohým zlým dobrému po-
koji miesta sú postúpili, a nenie jiného v tom, než dobrota nýprv božské milosti, [že
jedná to“)], a šťastné zjednánie smluv neb kompaktát, kteréžto ne mdlým“) ani
le[h]kfm, ale s zdravým a dospělým rozumem, s pracemi mnohými a náklady veli-
kými, a s nývyššími také a nýznamenitějšími i nýučenějšími obojieho stavu, ducho-
vnieho i svéëtského, lidu”) sû zpôsobena a utvrzena”) za éasu koncilium Bazilejského.
Totéž dobré Jasnosť krále našeho“) jednak v mysli sám své, jednak v radě čelných
urozených svých a šlechticóv rozjímá s pilností, žádostí žádaje se samého i lid svój
zachovati při nich a radovati se za dlúhé časy, poněvadž sú příčina mnohého do-
brého. Dále podlé řeči múdrého Katuna: Za časóv pokojných slušie se varovati
nepokojných; zpomínaje král náš na věci na zlé, pod nynějším pokojem vystřiehá se
a všelikterak ruší'“) počátky zlých věcí, dokudž sú v novosti, aby to zlé prodlé-
váním nerozmohlo se. A že nynie [93*] mnozi, tak domácí jako cizí, povstávají proti
zpôsobeným smlúvám neb kompaktátóm, a Čechy a Moravčice““) hanebné tupiti a tla-
čiti počínají, aby snad tudy prvnie zlé, jehož Bože nedaj, válek a nesnází navráceno
bylo a vedeno,'*) a nad to,'*) jenż horšie jest, všetečností jakús neslušnú bludné od-
fezance a kaciefe z[jJevnč i týnč i praviti i spielati““) beze všeho studu a bázné'^),
praviece, že to s povolením i nabiezením““) Vašie Svatosti činie a této stolice apo-
štolské. To ovšem králi ani království nezdá se k vieře podobné, nébrž prostě ne-
věřie tomu, by kdy od takové studnice milosti tak nemilostivý a ukrutný skutek měl
vyjiti'") a vypryskniti, by takć tak velebny'*) skutek Vasie Svatosti předkem a obecným
sborem, jímžto mnoho dobrého a užitečného vyšlo, tak lehce měl zrušen býti. Tiemto,
jakož se předkládá, haněním Qechové a Moravüici'") aZ do sie chvíle*") zkušováni
bývají v trpělivosti, pokúšeni a'') potupovśni [93*] byvaji z[j]evnć; pomíjejí'') však
ušima zatvrzenýma““) takové zlé, a6 nesnadné'*) divati®®) se, raději až do času, nežli
se mstíti chtiece takovému protivenství, aby i v tom učinili dosti, což v kompaktátích
prikazuje se; pod těmito slovy se to vypravuje**): Jest-li że by kto proti tomu
1) veliký K. — 2) Senekovy 7, K a B. — ?) toto B. — *) řečených T, K a B. — 5) (že ...to) není
v latinském originále; milosti a svaté T, K a B. — ©) Po straně připsáno: nešpatným ; nemylným 7, K a B.
— 1) lidmi 7, K a B. — 8) utvořena T. — 9) královská T, K a B. — ) kazí T, K a B. — !!) Moravany 7),
K a B.— *2) uvedeno bylo K a В. — 13) Nad tím nadepsáno. nébrž. — ?*) PfeBkrtnuto a po straně připsáno:
zepati; spévati T. — 15%) Nadepsáno: nestydie se ani bojie; ani sè bojí ani stydie i T, K a B. — !5) Po straně
připsáno: ponuknutím; vnuknutím 7, K a B.— MY) by jíti Ta K. — 8) slavný T, K a B. — !?) Moravené 7,
Moravané Ka B. — %) dosavad T, K & B. — ?!) v poku&ení j&üc T, K a B. — ?:?) pomléejí T. — ?*) zavřenýma
T, K a B. — 2% Od rubrikatora přeškrtnuto a po straně připsáno: těžce. — 75) dévati B. — 2° témito
slovy K & B.