Řeč Korandova 20. března. 333
ta, a potom Čechové s nepřátely v pokojné smlávy sú') uvedeni. A nad to větčí
věc jest, že ciesař Cechôv a Moravčicóv *) [tak přijímajících],“) jakož se praví, sa ný-
ukrutnější nepřietel, skrze ty smlúvy za krále a pána přijat sa také s milostí, uveden“)
jest do Prahy s velikń slavnosti a poctivostí; kdežto při množství lidu rozliéného
sebraného o svatostí ukazovánie, z vóle řečených legátóv, týž ciesař ét[ilfmi jazyky,")
latinským totižto, českým, uherským a německým, přikázal jest provolati hlasy vyso-
kými před těmi jistými legáty, aby smlúvám tak zjednaným všickni dadúce“) miesto,
Üechóv a Moravticóv") pro*) pfijímánie pod obojí?) zpósobü a pro jiné tři artikule'?)
žádný aby nesměl viece ani se pokiżel, kterćhożkoli stavu'') by byl, potupovati,
kacefovati ani kterak'^) hanéti, ale mocí kompaktát za vérné a pravé i dobré syny
cierkve svaté'") mají je vyznávati a praviti, a pfieznivé [91"] se k nim mieti a prá-
telsky s nimi nakládati.
Dále ciesaf velebny vysokymi se sliby, pfísahami i zápisy zavázav, slíbil
jest Čechy a Moravéice'*) pri bóhu a ziiezeni kompaktót zachovati a jich v tom
brániti a hájiti prede všemi, ktoż by je chtóli'*) od feéenych kompaktát odtisknáti.'^)
Potom náměstkové jeho, králové Čeští, král Albrecht, král Ladislav slavné paměti
i nynější král náš Jiří, v svém přijímání na královstvie k témuž sú se zavazovali
sliby a přísahami svými, vždycky s opatrností rozvažujíce, jakož i nynie móž rozumem
dosáhnuto byti, že kdyžbykoli na'*) jednu stranu aneb na druhú, a tak na'") kterúž
kolivék stranu vystüpeno bylo, kterak by k těžkému, nebezpečnému a zlému róznic,'*)
rozbrojóv a válek, jehož Bože nedaj, mohlo by přijíti etc.
Aby pak o druhém bylo povědieno, otče svatý, mám za to, Ze nenie v po-
chybeni, ale jest známoVašie Svatosti, kterak zpósobením'*) božské dobroty a našeho
krile midrosti a opatrností předivnů, jíž““) jest obdařen od Boha*") hojné, [92+]
trápenie a búřek opět v nově začatých odešla jest zlosť podál,““) a pokoje dobrého“**)
a utišenie dobré rozmnožilo““) se jest spasitedlné, jakéhož ani staří lidé v pově-
déném *°) království a markrabství pamatuji‘°) za svého věku.“") Ten jistý pokoj ne-
toliko*“) v svÿch vlastech,‘”) ale také králóv, kniežat i pánóv vókolních panování
král náš přejasný nepřestává ani se obleňuje s mnohými náklady svými uvozovati
à tvrditi, včda to a za pravé maje, °) że kdež jest horlivosť a svár, tu jest neusta-
vitnost a všeliký skutek nepravý; a tak zase: kdež jest pokoj a svornost, tu jest
T, K a B. — $) dajíce K. — 7) Moravanóv T, K & B. — 2) z příčin 7; z příčiny K a B. — 9) dvojí
T, K a B. — "°) a jiných tří artikulóv K a B. — l) stavu i národu Z; K a B. — 1?) kterakkoli 7, Ka B.
— 13) svaté obecné 7. K, — M) Moravany Z; K a B. — 5) chtél B. — 6) odtrhnáti B. — 1) nad T. —
18) roztržek T, K a B. — "°) zjednénim T, K a B. — %) jimiž T, K a B. — "?) od Boha z výsosti 7, Ka B.
— 23) daleko 7, K a B. — 2) pokoje pak 7, K a В. — '*) Rubrikator opravil v ,rozmohlo se jest". —
25) v řečených T, K a B. — *6) nepamatují 7, K a B. — *") Rubrikator pfipsal: Zivota prodlenie. — ?) Čer-
veně nadepsáno od rubrikatora. — 2?) Po strané od rubrikátora připsáno: „vel krajiech* a slovo „vlastech“
opravováno škrábáním; bylo psáno „wlastnich“, jak v 7, K a B. — %) za vieru drže T, K a B.