Reč Korandova 20. března. 331
i vsí správce a obyvatelé napřed dotčených královstvie a markrabstvie tu svatü pravdu
oblíbivše, přijali sú, ne z kterékoli') aneb také z někaké příčiny lehké, ale z pravého
nébozenstvie a z upriemého milování duší svých spasenie. Hned pak proti tomu ně-
kteří duchu zpurného povstavše, odpěrati sú počeli, s pohaněním tu velebnú pravdu
prokletým“) bludem nešlechetné nazievajíce. To shledavie Čechové a Moravčíci,“)
k sboru obecnému, jenž slove koncilium, tehdáž v Konstancii sebranému a svécenému,
svých poslóv nemeškali sú vyslati, k dokázání té drahé“) pravdy množstvie písem
svatých sebránie po těch poslech poslavše a prosiece snažně a pokorně, aby mocí“)
toho koncilium takový slavný skutek užitečný, spasitedlný a dóvodný, přijímánie
svátosti velebné pod obojí“) zpósobá bráněn byl') a staven bludem prokletým hanebně
nazván“) býti. Prosby takovć rozumnć a Żśdostivć że si ne[89*]móly miesta ku při-
jeti, z toho pošlo jest, že Zigmund, král Uherský, biskupové a preláti, knieżata
a páni okolní po smrti krále Václava, slavné paměti, na královstvie a markrabstvie
zemí našich s náramnými“) vojsky obořili se, země naše'“) viec, neZ móZ povédieno'")
byti, jali si se kaziti a huntovati, Cechy a Moravüice'") nesmiernÿm haněním, lú-
pezem a nátisky'^) trápiti, a nad to staré i mladé, ženy i muže ukrutně hubiti až
do smrti. Tehdy Čechové a Moravčici,“) znamenavše s truchlostí, že žádosti s pros-
bami jich nejsú přijaty před koncilium Konstanskym, ale zavrZeny, ^) a vidüce také,
ano nepřátelé se všech kútóv proti nim povstávajíce, búřie se a silní hledají duší
jich, i takových násilí a ukrutenstvie'*) déle snésti nemohúce, šik odporně zdvihli sú
proti nim, takovým kvaltóm nesklidným"*) statečně odpierajíce a v obraně sobě tiem
opatrněji opatrujíce. A pán nad pány, jenž v se doufajících neopúštie, ale mocně vy-
svobozuje a pomáhá [89*] věrně proti nepřátelóm a vrahóm bezpróvnym,'*) tak Ze
malý'*) počet Čechóv věrných ne jednû, ale mnohokrát vítězstvie s pomocí boží
obdržal““) jest nad mnohým a velikým množstvím“"). Od pána stalo se jest toto
a jest divné po dnešní den před očima mnohých. V tom ačkoli Čechové a Morav-
tici*”) tasto su své neprâtely ukrutné prfemähali udatné,‘’) však proto srdce neústup-
ného ani šíje neohbité“*) nikdy sú nebyli, by kdy co takového chtéli svémysné**)
učiniti““) aneb všetečné držeti, což by písmu svatému bylo odporno, ale hotovi súc,
vidycky sü'") se poddévali*®), i podnes zdravčjšiemu a lepšiemu n[ajučení miesto
dáti. A toho jest dóvod tento, neb králóm a knieZatóm častokrát vzkazovali, Zádajíce
1) bez kterékoli. T. — *) neślechetnym 7, K a B. — 3%) Moravané T, Ka B. — +) dotčené T. K. —
5) moc 7. — ©) dvojí 7, K & B. — 7) zabráněn nebyl Z; zabráněn byl K. a B. — ©) nazýván T a B. —
9) velikými T, K a B. — °) zemi násilím T. K. — '") praveno T a K, vypraviti B. — '*) Moravany T, K
а В. — 19) nátiskem K a B. — '*) Moravané T, K a B. — 15) Tehdy Čechové a Moravané své žádosti
s prosbami znamenajíce (vidúce K a B.) nepfijató 7, K a B. — 9) takovfch útokóv, násilí a ukrutenství
T, Ka B. — 7) takovym neklidém 7, Ka B. — 18) Vynecháno:; dal jest sílu, zjednal jest spasenie v prostřed
země, jak v T, K a B. — ‘°) maje К. — ?*)obdrZovával B, — ?") nad mnohými 7. K. — **) Moravané T,
Ка В. — ?*) poráželi T. K. — ММ) zatvrzené T, K a B. — *%) Za svémyslně; není v T. — 2%) uliti K a B.
— 26) ustavičně T, K a B. — 38) poddévati B.
42*